Trafiken ligger tät längs motorväg 101 söderut. Vi är på väg till Palo Alto, den lilla staden i Silicon Valley där bland andra Facebook hade sitt första kontor.

Stina Ehrensvärd möter upp utanför Yubicos kontor. Men vi går vidare till ett fik istället för kontoret som håller på att göras om. Totalt sysselsätter bolaget i dag 40 personer inräknat anställda, konsulter och produktionspersonal, i Stockholm, Palo Alto och Småland.

Google har dagarna innan bekräftat sitt samarbete med Yubico och nu kan Stina Ehrensvärd prata öppet om det.

Det handlar om hundratusentals exemplar av bolagets nyckel Yubikey Neo, som Google har köpt för att testa en ny universell säkerhetsstandard - U2F, Universal Second Factor.

Den vill sökjätten lansera genom säkerhetsorganisationen FIDO, Fast Identity Online Alliance, där Google är medlem tillsammans med bolag som Paypal, Mastercard och LG. För att U2F ska ha chans att lyckas behöver det implementeras på bred front.

– Många tror att framtiden är att stoppa in användarverifiering i datorer och telefoner, men jag vill inte att man ska begränsa det till att vara det. Till exempel är biometri (fingeravtryck) en statisk identitet som funkar istället för en pinkod i en mobil, och jag ska inte säga att det är en dålig lösning men den är inte lika säker som att ha verifieringen utanför, säger Stina Ehrensvärd.

Hon talar i egen sak då Yubikey Neo är en platt liten pryl du stoppar in i datorns usb-port eller lägger på mobilen för att identifiera dig. I och med Google-samarbetet stödjer den just nu webbläsaren Chrome och kan användas för identifikation tillsammans med ett användarnamn och en pinkod. Det gör att lösenord, som oftast är den svaga punkten när det gäller dataintrång, inte behövs.


Genom att röra vid sidan på Yubikey Nano och på ovansidan av Standard och Neo verifierar man sin identitet med en tjänst som fungerar med Yubicos lösning.

Samarbetet mellan Google och Yubico började för två år sedan. Yubicos tekniske chef Jakob Ehrensvärd har varit med och skrivit mycket av koden till U2F-standarden.

– Google är ödmjuka och det var en häftig upplevelse att jobba med folk där. Det var inte så mycket ego inblandat. De beskrev säkerhetshot och vi kom med idéer, säger Stina Ehrensvärd.

Sedan i början av året använder Googles anställda själva lösningen. Och versionen av Yubikey Neo som fungerar med standarden U2F ska börja säljas nästa år, främst via nätet som bland annat på Amazon.com.

Yubikey Neo har även NFC-teknik i sig och fungerar med mobiler som stödjer det. En lösning för andra mobiler (exempelvis Iphone) kommer också nästa år, menar Stina Ehrensvärd.

Även Facebook använder Yubicos lösning. I dag sätter många av sociala medier-jättens anställda in en Yubikey i datorn för att logga in. Sedan finns det ytterligare fem stora bolag som Yubico jobbar med i Silicon Valley, men vilka det är vill inte Stina Ehrensvärd berätta.

Internetworld skrev om Stina Ehrensvärd redan 2008, när hon var med på listan över Sveriges hetaste webbentreprenörer. En utmärkelse hon blev glad, men förvånad, över.

– När jag startade Yubico så ville jag att vår nyckel skulle finnas överallt, men jag visste inte hur jag skulle komma dit.

Yubico startades 2007 och under många år gick verksamheten trögt. Det var ett litet team som satt i Stockholm med en stor vision.

– Min dröm var att Google skulle upptäcka oss. Och det fanns två investerare som trodde på min stora vaga vision om att jag vill ha en Yubikey för hela internet. Det var ganska vågat, säger Stina Ehrensvärd.

Det var två svenska ängelinvesterare, Simon Josefsson och Mats Wennberg, som började jobbade med Stina Ehrensvärd 2008. Drömmen slog in för tre år sedan, då Google köpte några Yubikeys via Yubicos sajt. “Nu måste vi flytta till Kalifornien”, sa Stina Ehrensvärd till sin familj.

Just pengarna för att utveckla Yubikey Neo kom från innovationsmyndigheten Vinnova. Yubico har också tjänat en hel del pengar under åren på försäljning till företag och privatpersoner, med 1,5 miljoner sålda Yubikeys i 120 länder.

Flera amerikanska investerare har kontaktat Yubico, och även om bolaget är lönsamt säger Stina Ehrensvärd att hon gärna tar en dialog med Silicon Valley-investerare om man väljer att ta in pengar i framtiden.

Hon tittar på sin mobil, för hon väntar på ett samtal och vår tid är ute. Vi lämnar kafét och säger hej då utanför Yubicos kontorsingång.


Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson.


Fakta

Startades: 2007

Grundare: Stina Ehrensvärd

Anställda: 40 personer (inklusive konsulter och produktionspersonal) med kontor i Palo Alto, Kalifornien, och Stockholm.

Säljer: Yubikey - usb-nyckel som kommer i tre olika utföranden, Standard, Nano och Neo, och kostar från cirka 165 kronor.

Används för: att logga in i datorn eller mobilen (med NFC), till ett företags nätverk och olika lösenordsprogram. Och fungerar tillsammans med en molntjänst samt en open source-lösning som företag kan integrera. Yubikey kopplas till en identitet man själv väljer, och tappar man bort den går det att koppla en ny till ett användarnamn och pinkod.