Twitters användare överger bärbara datorer till förmån för smarta telefoner. Därför koncentrerar sig bolaget på att utveckla sin mobiltjänst. Det säger Twitters produktchef Michael Sippey på Le Web.

Han poängterar att Twitter faktiskt har sina rötter i det mobila, och att tjänsten startades som en form av sms-tjänst år 2006.

– Vi kommer att fortsätta gå dit våra användare går och det är till mobilerna, säger han.

I framtiden tror han också att Twitter kommer att integreras i allt fler tjänster.

– Twitter är det enda media som kan skickas överallt. Till TV, man kan bygga in det som en liveström och så vidare. Den utvecklingen kommer att fortsätta.

Under hans två år på Twitter har Michael Sippey framförallt satsat på att göra det lättare att skicka bilder och video till andra. Det senaste är att man, sedan igår, kan skicka bilder i direktmeddelanden i twitterappen.

Nyligen förändrade Twitter sättet bilder visas i användarnas flöden, ett drag som anses vara ett direkt försök att utmana konkurrenten Instagram.
Han pratar också förstås mycket om Vine, videotjänsten som Twitter lanserade för snart ett år sedan. Vine är en app där användarna spelar in sexsekundersklipp.

– Vine är den första appen utan record- eller playknapp. Klippen startar automatiskt och hela skärmen är en enda stor record-knapp. Det är det bästa, säger Michael Sippey.

Under intervjun med Le web-grundaren Loic Le Meur nämns även en annan potentiell twitterkompanjon, den amerikanska bilddelningstjänsten Snapchat, som nyligen tackade nej till ett miljardbud från Facebook.

Snapchat liknar till viss del Instagram, men med skillnaden att bilden raderas tio sekunder efter att mottagaren sett den. Användarna undviker därför att lämna digitala spår.

Sippey är hemlighetsfull om huruvida även Twitter är intresserade av att köpa Snapchat. Men han gör ingen hemlighet av att det finns en viss bitterhet över att Facebook lade vantarna på den förra stora hajpen - Instagram.

– Det var helt klart ett väldigt bra köp, säger han.

Andra framtidsvisioner som Michael Sippey nämner är uppkopplade fysiska produkter. Han tror att vi kommer att få se fler produkter i stil med Google glass eller Fitbits.

– Apparaterna kommer att bli mindre, mindre och mindre, oavsett om de sitter på huvudet, vristen eller injceras i kroppen.

Google glass har en twitterapp, men Sippey tror fortfarande att det kommer att dröja innan sådana produkter slår stort.