I ett försök att slå sig in på den indiska marknaden har Twitter skapat ett samarbete med den svenska startupen Truecaller, rapporterar Techcrunch.

Twitter letar aktivt efter sätt att nå fler användare utanför hemmamarknaden USA och Truecaller har en starkt ställning i Indien med runt 22 miljoner användare i dagsläget, vilket motsvarar nära en tredjedel av alla som har en smart mobil i landet. Truecaller har dessutom en användartillväxt på nästan en miljon nya användare i veckan, varav en halv miljon är i Indien.

Genom den samarbetet kan de indiska användarna hitta, följa och skicka tweets till sina kontakter med Twitter-konto via Truecaller-appen, likt en databaserad sms-funktion så som Viber eller Whatsapp. Tjänsten rullas först ut i Android-versionen av appen och till övriga OS under nästa år.

Varken Twitter eller Truecaller har gett något klart besked om eller när den kombinerade tjänsten kan tänkas bli tillgängligt i fler länder.

LÄS MER: Mobilen i centrum hos Twitter