Sedan tidigare finns företaget i Tyskland, Holland, Österrike och England. I hemlandet Danmark är man redan fast etablerad sedan fyra år.

– Vi ska överleva på vårt koncept - nämligen att vara en auktion för bilhandlare där bilarna är väl beskrivna, säger Morten Holmsten, säljschef för Autorola i Sverige som poängterar att tjänsten främst är gäller business-to-business-kunder, även om privatpersoner välkomnas att sälja sina bilar på auktionen.

Han jämför med de bilmarknader som finns idag: Blocket, Bilweb, Bytbil.com och så vidare.
- Där riskerar säljarna att få vänta länge innan en köpare hör av sig. Med vår auktion, där redan tusen svenska bilhandlare anmält sig, är chansen större att någon finner bilen intressant, säger han.

Enligt honom är Autorolas tjänst ingen vanlig bilannonsering. När en säljare vill auktionera ut sin bil måste objektet beskrivas via webbtjänstens beskrivningsmenyer, med storlek, färg, ålder etc.
- Eftersom det är avgörande för köparna att bilen är korrekt beskriven så har vi lagt mycket möda på systemet, säger Holmsten. Att köparna måste registrera sig hos Autorola betyder att säljarna kan lita på att de har med seriösa köpare att göra. Dessutom uppger Holmsten att det bara är professionella bilhandlare som kan registrera sig som köpare. Det går alltså inte som privatperson att köpa bilar via auktionen i normalfallet.
– Vi har en slumpmarknad för bilar som inte sålts på auktionerna, där privatpersoner kan lägga bud. Men det är så sällan någon bil på den marknaden.

Säljaren bestämmer också ett önskat lägstapris på bilen och sedan auktioneras bilen ut till de bilhandlare som är anmälda.
- I Danmark blir idag 95 procent av bilarna som auktioneras ut sålda samma dag. Intresset är stort.
Autorola startade i Danmark 2001 men finns i dag i flera europeiska länder: Tyskland, Holland, Österrike och England.
- Vi räknar med att etablera oss i flera länder. Det här är en internationell auktion. Vi har sett att bud på bilarna läggs över gränserna. Det är intressant för svenska bilhandlare att kunna se vad marknaden i Tyskland har att erbjuda, säger Holmsten.

Affärsmodellen låter rättfram: Köpare och säljare träffas i en stor online-auktion. Det kostar inget att anmäla sin bil till auktionen. Så hur tjänar företaget pengar? Jo, genom att köpare och säljare betalar en avgift vid genomförd affär. Varje part betalar 1 500 kronor exkl moms (1 875 kronor inklusive).
– Genom att man delar på två känns inte kostnaden så högt heller, säger Holmsten som räknar med att företaget är en stor spelare på bilmarknaden i Sverige inom ett år.