Norska mediejätten Schibsted kommer idag med sitt bokslut för fjärde kvartalet förra året. Precis som under tredje kvartalet förra året fortsätter webbsatsningarna att betala sig bra. Koncernen driver stora sajter som Aftonbladet.se, Blocket.se, Bytbil.com och i Norge VG.no och Finn.no.
Under kvartalet ökade driftresultatet för webben från 4 miljoner norska kronor 2003 till 40 miljoner samma period förra året. Därmed stod webben för 15 procent av den totala vinsten på 267 miljoner norska kronor, trots att den omsättningsmässigt bara står för 6 procent av verksamheten.
Men riktigt intressant blir det om man tittar ett år tillbaka, på sista kvartalet 2003. Då stod webbplatserna för 4 procent av Schibsteds omsättning, men inte mer än 2 procent av vinsten. Det är uppenbart att webben börjat löna sig riktigt bra under 2004.
De största bidragen till vinsterna på nätet kommer från Finn, VG Nett och Aftonbladets olika webbplatser, skriver koncernen i bokslutet. Exakta bidrag från de olika delarna uppgees inte, men för Aftonbladet Nya Medier, som driver Aftonbladet.se, Blocket och Bytbil, så står annonsintäkterna på nätet numera för nära en tredjedel, 31 procent, av alla annonsintäkter. Det är dock lite mindre än under tredje kvartalet då webbannonserna stod för 33 procent av annonsintäkterna.
Schibsted skriver också att köpet av Teleadress och Hitta.se kommer belasta koncernens resultat en del på kort sikt, men förväntas ge en "betydande värdeskapning" över tiden.
Schibsteds webbsatsningar omsatte under kvartalet 166 miljoner norska kronor. Totalt omsatte koncernen 2,8 miljarder norska kronor. En norsk kronor är idag värd 1,08 svenska.
Läs även: