Loopia driver Sveriges bästa webbhotell. Det kan vi på Internetworld konstatera efter att ha hårdtestat 15 stora hotell i nära åtta veckor. Kampen har varit stenhård. Och mycket har förändrats sedan förra året, till exempel har förra årets vinnare Levonline tappat på grund av sämre tillgänglighet.

I testet deltog 15 kvalitetshotell: Active 24, Aleborg Solution, Ballou, Box Hosting, Digikom, FS Data, Hemsida, Levonline, Loopia, Space 2 U, Spray, Telia, WA-Data, Wopsa och 1st Webhosting. Alla är har sina servrar i Sverig, utom Wopsa som vi slängde in som en joker i leken. VI har primärt tittat på abonnemang för småföretag.

Utslagsgivande har varit tillgänglighet, support, pris, funktioner, statistikprogram samt kontrollpanelens gränssnitt. Av de testade hotellen står fem ut som de allra bästa, med bättre tillgänglighet, support och service, till rimliga priser.

Endast ett hotell, Digikom, uppnår 100 procents tillgänglighet under testperiodens 53 dagar. Supporten får godkänt på alla hotell, utom på Spray. Dyrast i testet är Active 24, men det är knappast värt pengarna. Billigast är Box Hosting, men mest prisvärt är Aleborg Solutions. Bästa kontrollpanel har Spray, men webbhotellet är chanslöst i den slutliga sammanräkningen på grund av dålig tillgänglighet och usel support.

Hela testet publiceras i nya numret av Internetworld som utkommer 22 februari.

Fotnot: Internetworld har testat de webbhotell som är de stora aktörerna på den svenska marknaden som erbjuder registrering av se-domäner, databaslösningar samt telefonsupport. Vi har valt webbhotell med servrarna i Sverige, förutom lågprisalternativet Wopsa med servrar i Texas, USA.

För att göra prisjämförelserna mer rättvisa har vi valt Linux-servrar, billigare än Windows, när webbhotellen erbjuder både Windows och Linux. Vi har valt abonnemang som passar proffs och ambitiösa amatörer.

Vi beställde en se-domän och öppnade webbhotellskonton på 15 webbhotell hemifrån som en privatperson. Vi la upp hemsidor, granskade kontrollpanelens gränssnitt, mejlade supporten vid upprepade tillfällen och ringde telefonsupporten till vilken vi ställde kniviga frågor. Vi har låtit den amerikanska övervakningstjänsten Alertsite kontrollera sajterna varje kvart dygnet runt under tiden 2 december - 23 januari från en mätpunkt i Frankfurt och en i London. Dessutom har Alertsite mätt webbhotellens responstid. Sedan har vi vägt pris, tillgänglighet, support, funktioner och gränssnitt för att utse en vinnare.