Leverans samma dag har varit på tapeten länge i USA, där e-handelsjättar som Amazon och Ebay tittar på olika lösningar för att kunna närma sig snabbhetsfördelarna som den fysiska handeln besitter.

Trenden har ännu inte fått något större genomslag bland svenska e-handlare, men ett fåtal större aktörer, bland andra Zoovillage, Webhallen och Dustin, erbjuder leverans samma dag. Att få ett paket levererat samma dag är dock fortfarande ett kostsamt alternativ jämfört med en leverans som tar upp till ett par dagar.

Webhallen har posten som leverantör och tar 299 kronor för leverans samma dag. Dustin samarbetar med Jetpak och tar 479 kronor för samma tjänst. Zoovillage, som också använder Jetpak, har däremot fått ner priset rejält: För 95 kronor kommer paketet samma dag som beställningen läggs.

Enligt Per-Anders Berhag, logistikchef på Dustin, beror prisskillnaden på att företagen har olika stora volymer och varierande paketstorlekar.

– Vi har valt att sätta ett enhetspris för vår leverans samma dag-tjänst, för att täcka in små såväl som stora paket i form av till exempel en plasma-tv, säger han.

I dagsläget erbjuds alternativet enbart till kunder i Stockholmsområdet, där de tre e-handlarna har sina lager. Dock finns det en viss variation i hur stort område tjänsterna täcker, Dustins tjänst är tillgänglig för kunder mellan Södertälje och Uppsala, medan Webhallen och Zoovillage erbjuder tjänsten till kunder inom Stockholm och närliggande förorter.

Den stora utmaningen för att få ner priset på tjänsten är att öka e-handlarnas volymer, men för att öka volymerna måste tjänsten bli billigare så kunderna väljer leverans samma dag i större utsträckning. Många väljer idag hellre att vänta en dag eller två med att få sina varor, ett alternativ som ofta är gratis för kunden.

– Vi skulle kunna öka volymerna ytterligare med samma dag-leverans om det gick att hitta prisnivåer i närheten av 100 till 140 kronor. Då har vi en väldigt intressant premiumtjänst att erbjuda för målgruppen som eftersträvar den snabbheten. Den variant som jag tror kan göra tjänsten mest attraktiv är att leverera privata paket till arbetsplatsen, där de flesta kunderna befinner sig om dagarna. En utbredning av leverans samma dag kommer definitivt att öka e-handeln, men det är svårt att tala om hur stor effekt det handlar om, säger Per-Anders Barhag.

Dustins logistikpartner för leverans samma dag, Jetpak, ser att intresset ökar bland e-handlare att erbjuda sina kunder de extra snabba leveranserna. Fredrik Sidhagen, vd på Jetpak, tror att majoriteten av kunderna kommer fortsätta att välja det billigaste fraktalternativet framför leverans samma dag, även när priserna för tjänsten går ner. Men han menar att det ändå finns fördelar med att erbjuda tjänsten.

– Jag tror att om ett år eller två kommer nästan alla e-handlare ha ett leverans samma dag-alternativ. Dels så kan det användas som ett sätt att differentiera sig från konkurrenter, och dels så kan det spara in på returkostnader. Många arbetar idag med fria returer vilket är en ganska kostsam historia, men undersökningar visar att returerna minskar om du kan leverera varan samma dag.

– Det kommer fortfarande vara en nischad grupp som tycker det är värt den extra kostnaden, men om den gruppen är 20-30 procent av kunderna är det en högintressant marknad. När volymerna går upp kommer vi transportörer kunna jobba mer effektivt och dra ner priset, säger Fredrik Sidhagen.

Inför årets julrusch meddelade DB Schenker att man under tre helger kommer att genomföra lördagsleveranser för att möta den ökade mängden paket. Schenkers produktchef för paket, Patrik Andersson, säger att detta förmodligen bara är en början på en utveckling mot ändrade och mer mottagaranpassade leveranstjänster, bland annat med leverans samma dag.

– Att få ut leveranserna på lördagar och helger kommer bli ett måste för att konkurrera med den vanliga handeln, det är ett naturligt steg. Även leverans samma dag börjar efterfrågas allt mer och vi vet att det är genomförbart, vi har tidigare arbetat med leveranser samma dag tillsammans med bibliotek.

– Frågan är dock vem som vill betala för det? Jag tror att det är något som kan slå i storstäderna, och min gissning är att det kommer runt 2015 på en bredare front i Sverige, säger Patrik Andersson.