Det finns sajter med resursstarka ägare som uppenbarligen inte vet vad de ska ha sin sajt till. När chefterna inte vet vad sajten har för syfte, blir utvecklarna är vilsna och besökarna kommer helt att tappa bort sig. Om de kommer över huvudtaget.

Sveriges sämsta sajter 2005 är:

1) Telia
Har någon någonsin hittat någonting på Telias sajt? Efter flera års intensivt sökande har vi fortfarande inte hittat någon, som inte är produktchef på Telia, som har förstått logiken i de här menyerna. Testa istället sökrutan och sajten gör dig svaret skyldig. Att dessutom år 2005 tvingas beställa ett webbhotell via fax är ett skämt.

Telia verkar inte ens ha förstått att webben är något annat än gamla tryckta säljbroschyrer. Vad menas till exempel med rubriker som ”Gör det enkelt för dig” och ”Vem hjälper dig”? Och vad betyder ”Upptäck” i menyn? Alla ni webbcopywriters och informationsarkitekter som läser det här – ring Telia idag! Vi står inte ut längre.
www.telia.se

2) TV4
TV4 var tidigt ute med webb-tv och fylliga programsajter. Men idag är den mest ett litet, litet fönster av innehåll omringat av den värsta sortens reklam. Navigeringen med ramar och menyer till höger och vänster förvirrar besökaren hela tiden. Visst finns här ett bra innehåll i botten – TV4:s tv-sändningar – men utformningen och strukturen gör att vi helst bara vill ta oss härifrån så fort som möjligt. Fram till alldeles nyligen krävdes dessutom registrering – inte bara på sajten utan även i forumet – för att se tv-sändningarna. En ny sajt är på gång, har vi hört. Vi hoppas innerligt.
www.tv4.se

3) Passagen
Gamla Passagen är idag ­enbart ett sätt att sälja Eniros tjänster en gång till. ”Se bilder på Olinda” ­leder till en bildsökning på ­Eniro. ­Pinsamt. Till och med debatten har dött ut. Passagen gör oss än mer övertygade om att portaltanken är död. Lägg ner!
www.passagen.se

4) CSN
Hos studiemedelsnämnden CSN går det inte att söka om lån online, trots att det borde vara själva idén med sajten. Vissa blanketter måste vi till och med få hemskickade fysiskt i brevlådan. Och kalkylatorn för återbetalningar fungerar inte för de med äldre lån. Vi uppmanas till och med – om vårt ärende är viktigt – att lyfta telefonluren och ringa. Vad är syftet med den här webbsatsningen?
www.csn.se