Nu hårdnar konkurrensen på bredbandsmarknaden när danska TDC, som tidigare köpte svenska Song Network, vill ge sig in på privatmarknaden, skriver Svd. Idag säljer Song Network bara bredband till företag.

TDC vill ha en plats i den absoluta toppen tillsammans med Telia, Bredbandsbolaget och Com Hem.

– Bredbandsmarknaden i Sverige, Norge och Finland växer med 10 procent. Den tillväxten vill vi ha del av, säger Kim Frimer, vd för TDC Totallösningar, till Svd.

Det går idag inte att få veta vad TDC kommer erbjuda hushållen i fråga om priser och kapacitetet. Men den hårda konkurrensen lär kräva både ett hög kapacitetet och låga priser. Till att börja med blir det enbart en ren internetuppkoppling, men senare ska ip-telefoni och ip-telefoni tjänster erbjudas.

TDC köpte i våras Song Network för fem miljarder kronor för att komma åt Song Networks nät som idag når 80 procent av alla företag med mer än tio anställda och 1,3 miljoner hushåll.