Efter nästan fyra års utveckling lade Google ned tjänsten Google Commerce Search, en sökmotor speciellt anpassad för e-handlare, under vintern 2013. Robin Mellstrand, vd på företaget Loop54, är en av de entreprenörer som står fast besluten att fylla den luckan.

Loop54 utvecklar en sökmotor speciellt anpassad för e-handlare. Företaget, som lanserade sin produkt i fjol, drivs av ingenjörerna Robin Mellstrand och Joel W Kall tillsammans med matematikern Mike Odin. Trion har i tysthet samlat på sig en gedigen kundstock sedan dess. Bland företagen som använder sökmotorn finns leksaksbutiken Stor och Liten, SF Anytime, C More, Lagerhaus, Coop Online och Office Depot. Nyligen skrevs även kontrakt med hemelektronikhandlaren Siba.

– Googles teknik funkar inte alls för produktsök. Det handlar om helt andra sökbeteenden och helt annan data, säger Robin Mellstrand.

Företagets teknik använder matematiska algoritmer för att länka samman olika produktkategorier och förstå abstrakta kopplingar mellan exempelvis olika klädesplagg, filmer eller leksaker.

– Tänk att du söker efter filmen Sällskapsresan på SF Anytime. Då kanske du också är intresserad av Hälsoresan eller Den ofrivillige golfaren. Traditionell sökteknik hittar inte de filmerna. Vår motor förstår sambanden och vilket område man rör sig emot, säger han.


Resultatet, enligt Robin Mellstrand, blir ett produktsök som mer efterliknar ett besök i en fysisk butik. Varor och tjänster som “hör ihop” ligger sorterade på samma hylla.

Liknande funktionalitet finns sedan lång tid tillbaka hos många stora webbtjänster. Giganter som Amazon och Netflix lägger mycket tid på att anpassa just sökresultat efter besökarens preferenser och historik. I Sverige finns konkurrenter som Apptus. Men Loop54 säger sig uppnå minst lika bra resultat med betydligt mindre resurser. Tjänsten, som alltså i första hand analyserar samband mellan produkter snarare än användarnas beteende, fungerar även för mindre e-handlare och kräver varken egen utveckling eller enorma mängder data om besökarna.

– Det som behövs är ordentlig metadata för produkterna, men det har man redan som seriös e-handlare. Dessutom bör man bör ha minst 1000 produkter i utbudet. Annars är sök inte så intressant, säger Robin Mellstrand. 
Paketet köps in som en molntjänst, med en månadskostnad baserad på antal sökningar. Prislappen ligger mellan 8 000 och 40 000 kronor i månaden.
Ska man tro kunderna är resultaten slående bra. Just nu pågår ett A/B-test hos leksaksbutiken storochliten.se. Hälften av besökarna söker med Loop54s sökmotor, den andra hälften med ett “vanligt” produktsök.

Baserat på 100 000 besökare under två månader ökade försäljningen med 28 procent bland de som sökte med Loop54s lösning. Totalt ökade butikens omsättning med 12 procent.

– Vi är väldigt nöjda. De besökare som kommer via sök är de mest värdefulla. Kan man öka konverteringen där så blir det stor skillnad, säger Sebastian Schröder, vd på storochliten.se.

Loop54 siktar på en omsättning om ungefär 1,6 miljoner kronor i år. Bolaget är helt självfinansierat. Under teknikutvecklingsfasen, som pågick mellan 2010 och 2012, livnärde sig grundarna på konsultuppdrag vid sidan om.

– Det var mycket nudlar i början, men nu har vi avtal på närmare 2 miljoner kronor om året. Nästa år vill vi anställa fler, säger Robin Mellstrand.

I framtiden hägrar expansion utomlands. Företagets produkt är helt språkoberoende, säger Robin Mellstrand. Inom ett par år hoppas han på kunder och kontor i flera länder, både i Europa och USA.

– Vi vill ju ta över världen med det här. Vi anser inte att någon annan löst samma problem än, säger han.