Årets trend-raket

Den hetaste marknadsföringstrenden – utan konkurrens – är content marketing, som väl skulle kunna kallas för innehållsmarknadsföring på svenska. Om du står för bra innehåll, i form av sociala medier, bloggar, videomaterial eller kanske rent av papperstidningar eller andra analoga grejer kan du, om du sköter det väl, bli en kunskapskälla som i ett senare steg leder till köp. Kanske är det just för att det är så svårt att förklara som alla pratar om det och går på konferenser om det. Det har tagit hela hösten att reda ut vad det är vad det inte är.

Den otroliga icke-affären

Snapchat är bilder du skickar till dina kompisar, där bilden bara kan ses i fem eller tio sekunder. Tidsintervallet kan du fixa själv. Det i sig är spännande av massor av skäl. Men att Facebook inte fick köpa tjänsten, inte ens om man hostade upp 20 miljarder kronor, tre miljarder dollar – det måste väl ändå anses lite förbluffande. Vad vet Snapchat som inte vi vet?

Mer Google – överallt

Google är ju en sökmotor. Men det slutar ju inte där, det vet vi. I år har Google engagerat sig i flera nya grejer. Exempelvis köpte Google karttjänsten Waze i somras för 1,1 miljarder dollar. Waze är en smart och social karttjänst för bilister, som nu kan integreras ännu mer i Googles redan stora ekosystem av tjänster.

Dessutom har Google satsat stort på robotföretag (exempelvis Boston Dynamics, japanska Schaft och Industrial Perception). Hur dessa ska integreras i Google-världen är väl inte helt tydligt, men Google har visat tidigare att gå mer på magkänsla än på rationella affärsplaner. Ibland blir det kanastrof, ibland fantastiskt.

Och nej – vi har inte glömt Google Glass.

Årets person

Allt sedan de första rapporterna kom i början av sommaren har debatten varit intensiv: Edward Snowden har ingen missat och bollen som är i rullning visar inga tecken på att stanna upp.

Det finns mycket att säga om övervakningsskandalerna – något annat ord går nog inte att använda – och mycket har såklart redan sagts. Men att 2013 var året då övervakning kom på allas läppar råder det inget tvivel om.

Valutan som skapade hysteri

Bitcoin har funnits ett bra tag, men det var i år som det blev riktigt stort och nådde utanför den lilla, smala kretsen av teknikintresserade nördar. Intresset har ökat dramatiskt under året – och som ett brev på posten också kritiken mot denna valuta, som både saknar centralbank och som gissningsvis används i allehanda ljusskygga syften.

Exakt var det slutar vet jag inte, men jag satsar en virtuell krona på att bitcoin är här för att stanna. Även om växlingskursen nog behöver stabiliseras något om det ska bli mer än bara något att spekulera i.

Moralpaniken blev ett spel

Spelet Grand theft auto har vållat rubriker tidigare, men i år blev det nog värre än vanligt, när GTA 5 släpptes. Våld, usel kvinnosyn och ett generellt amoraliskt förhållningssätt paketerat till ett väldigt, väldigt snyggt spel gjorde det svårt att välja väg för många: Att bejaka det fantastiska spelet – eller att bojkotta något som helt krockar med vår vanliga moraliska kompass. Många sliter fortfarande sitt hår i spelbutiken.

Mest pengar i sjön

Microsofts köp av Nokias mobiltelefontillverkning var en av de riktigt stora affärerna i år. När chefen Stephen Elop rekryterades från Microsoft blev kopplingen mellan bolagen extra tydlig: Microsoft behöver Nokia. Men frågan är om Nokia behövde Microsoft. Många undrar ändå för vem denna affär är bra. Jag tror att vi kommer att summera det med att det endera var helt galet eller ett rent genialt drag.

Bezos räddar tidningen

Jeff Bezos kommer att gå till historien som en av de mest innovativa företagsledarna någonsin. Ytterligare ett bevis på hans bredd fick vi när han personligen tog fram plånboken och köpte en av de verkliga institutionerna i amerikansk – ja kanske i världen – journalistik: Washington Post. Och vad det verkar handlar det inte om att knö in tidningen i Amazons e-handelsvärld, utan snarare att det ska få fortsätta med samma uppdrag som tidigare. Spännande, även om man så klart hoppas att en del av det nytänkande som Bezos visat på andra områden också kan komma Washington Post till godo.

Skriv ut din egen trend

3d-skrivarna blev inte årets julklapp, men nu verkar ingen tro på råsaftscentrifugen ändå, så kanske kommer vi här att behöva skicka in en rättelse: Det vore inte osannolikt att 3d-skrivaren landade framför många stora och små fötter på julafton. Det rör sig ännu om en hel del pengar att skaffa en egen skrivare, men att detta håller på att bli något som både är roligt, nyttigt och ganska revolutionärt, det råder det inget tvivel om.

Prata av dig

Podcast-trenden är starkare än någonsin. Idag ska alla ha en egen podcast och utbudet är numera enormt. Det är inte heller så dåligt: samma år som Radio 1 lägger ner tar det begåvade samtalet över i form av poddar, erbjuder smidig distribution, en global publik (givet språkbarriärerna såklart) och ganska rimliga produktionskostnader jämfört med rörlig bild. Låt oss se om uthålligheten står sig in i 2014, men det finns mycket som talar för att vi vid nästa jul har trenden “Podcasterna som dog”.