Sveriges Radio har köpt annonsformatet Bigbang på Aftonbladet under hela måndagen för att locka nya lyssnare till deras webbkanaler. Annonsen ramar in hela förstasidan på Sveriges populäraste webbtidning.

- Vi ska slå Europarekord idag. Hela streaming Sverige står på tå idag, säger Mats Åkerlund, chef för Nya Medier på Sveriges Radio.

Under OS i Aten hade Sveriges Radio 35 000 lyssnare, men då var ljudkvalitén rätt dålig. Inför dagens reklamkampanj på Aftonbladet har de skaffat sig extra mycket kapacitet.

- Nu har vi kapacitet att nå 50 000 samtidiga lyssnare utan att gå ner i kvalité. Sänker vi bitraten från 96 till 64 klarar vi ytterligare 15 000 lyssnare, säger Mats Åkerlund, chef för Sveriges Radio nya medier.

Mats Åkerlund vill inte avslöja vad annonsen på Aftobladet kostar, men enligt insatta källor borde det gå lös på en halv miljon.

- Det ingår i vårt uppdrag att nå de som inte lyssnar på radio idag. Vi är rätt dåliga på att nå unga, särskilt unga kvinnor, säger Mats Åkerlund.