Visst har vi haft det på känn, men det känns ändå lite revolutionerande att ett stort svenskt mediebolag går in och investerar i en blogg. Tomas de Souza, Björn Jeffery och Fredrik Edling, som driver Manolo.se, vill inte avslöja villket Bonnierbolag det handlar om, men enligt källor till branschtidningen Resumé är det Sydsvenskan som är köparen.

- Vi ligger i förhandlingar. Affären är i slutskedet, vi har kommit så långt att vi kan säga att den blir av, säger Tomas de Souza till Internetworld.
Troligen avslutas affären inom de närmaste veckorna, berättar han.

Manolo är en blogg om mode och skönhet för män. Den startades i december 2004 som ett hobbyprojekt, alla tre ägarna har egna företag vid sidan av. Tomas driver ett kommunikationsbyrå och studerar i Luleå, medan Björn och Fredrik driver en byrå tillsammans i Malmö.

Grundarna kommer dock fortsätta driva bloggen även efter uppköpet.
- Vi har stora planer, för oss är det här väldigt positivt. Nu får vi helt andra resurser, vi kan bevaka evenemang, modemässor, och så vidare.
Bland annat håller Tomas på att utveckla en shoppingguide för bloggen.
- Eftersom våra konkurrenter i tidningvärlden kan ta betalt för en nischad målgrupp kan vi nog få in lite pengar på en sådan guide, berättar han.

Blir du rik nu då?
- [ha ha] Det vet jag inte, det här kom lite överraskande. Några stora rikedomar blir det inte, inte så att vi kan köpa bilar och hästar, men lite lön för mödan är det.
Kul, grattis. Till sist: Vad är det som gäller för oss män i höst?
- Trenchcoaten är ju rätt upphaussad, den funkar. Men det beror på vem du är, skulle du fråga Björn så är det några sneakers. Själv går jag mer på en bootvariant, en halvlåg boot, men jag kan inte säga någon exakt modell.
- Jag skulle dock vilja utfärda en varning för västen som haussats så, det är inte alla som kan bära en väst snyggt.

Fotnot: I Internetworlds stora bloggomrösning i våras togs sig Manolo in på en femte plats. Manolo hade i augusti 35 000 unika besökare.