Efter 43 år av distansförsäljning och en allt större andel via sin webbutik är Dabus ett välkänt varumärke för främst företagskunder och offentlig sektor. Men de amerikanska ägarna Systemax vill centralisera och samordna den europeiska försäljningen.

- Det är klart att 43 års försäljning sätter spår hos kunderna. Därför är det är med både spänning och vånda som vi byter namn, säger Peter Lager, vd på Dabus/Misco till Internetworld

Men Peter Lager vill tona ner svårigheterna att byta ett väl inarbetat varumärke.

- Folk är mer vana med namnbyten idag. Och näthandeln gör bytet lättare eftersom kunderna kommer rätt även med den gamla adressen, säger Peter Lager.

Dabus räknar med en omsättning på 230 miljoner konor i år. Idag går 30 procent av handeln via hemsidan.

- Vi har haft en tillväxt på 400 procent på ett år inom internethandeln, säger Peter Lager.