Jobba smartare med timer-appar
Den mänskliga hjärnan har svårt att hålla koncentration och fokus uppe timmar i sträck. Istället visar de senaste årens forskning att vi jobbar bäst i kortare sjok på mellan 20 och 40 minuter. Mellan dessa arbetspass bör vi ta korta pauser för att ladda om. Ett enkelt sätt att jobba enligt denna modell är att använda en timer. Det går förstås utmärkt att använda mobilen eller en vanlig äggklocka. Men det finns också bra appar för datorn och webbläsaren som kan påminna dig om att ta en paus när det är dags.
Webbaserad timer inspirerad av Pomodoro-metoden som föreskriver arbetspass på 25 minuter med fem minuters paus emellan.
Superenkel timer för webbläsaren Chrome.
Enkel timer för Mac som placerar sig på menyraden i OSX och räknar ner. Appen låter dig också bestämma om du vill bli påmind med ljud, popup-fönster eller ett talat meddelande när tiden är ute.
Simpel timer för Windows.
Minimera lockande distraktionsmoment
Varför förlita dig på din egen självkontroll? Hänger du på Twitter, Facebook eller Youtube när du egentligen borde jobba? Då kan det vara en bra idé att testa någon tjänst som blockerar dessa sajter, eller kanske hela internetuppkopplingen, under en viss tidsperiod. På så sätt kan du minska frestelsen att skriva kommentarer på dina vänners semesterbilder när du har mycket att göra. Här är två tjänster som gör jobbet.
Med mac-applikationen Selfcontrol kan du bestämma olika sajter som du vill att programmet ska blockera och hur länge du vill att sajterna ska vara blockerade. När du väl bestämt dig och startat blockeringen får du bara upp en tom sida om du försöker gå in på till exempel Facebook. Och ingenting du gör kan häva blockeringen innan tiden är ute – inte ens att starta om datorn.
Freedom, som funkar till både mac och windows, blockerar istället datorns internetuppkoppling när du behöver få jobb gjort. Passar förstås bäst för arbetsuppgifter som inte kräver uppkoppling.
Pc-programmet Cold Turkey gör det möjligt att blockera olika sajter och webbtjänster under vissaförutbestämda tider. Säg att du bestämt dig för att arbetsdagens två första timmar ska användas till effektivt arbete, då kan Cold Turkey göra det enklare att fokusera genom att blockera sociala medier, nyhetssajter eller andra tidsfördriv som riskerar att bryta din koncentration.
Analysera ditt beteende med Rescuetime
Första steget mot att förändra ett beteende eller förbättra en process är en grundlig analys av läget. Produktivitetsklassikern Rescuetime hjälper dig att synliggöra ditt eget beteende så att du sedan kan upptäcka sådant du kan förbättra. Hur mycket tid lägger du på att slösurfa på Ebay, Facebook eller någon nyhetssajt? Kanske kunde du använt den tiden bättre. Rescuetime kräver inte att du gör något utan registrerar bara vad du faktiskt gör. Vad du sedan gör med informationen är upp till dig.
Skapa snygga mind maps på mobilen med Mindly
Gillar du att skapa mind maps för att visualisera projekt och ideér så är det här Iphone-appen för dig. Mindly gör det enkelt att skapa snygga och inspirerande mind maps på en liten skärm. Dela enkelt din skapelse via mejl till kollegor när du är klar.