I mars i år anlitade den anrika auktionsfirman Bukowskis sökmotoroptimeringsföretaget Altus för att få hjälp med att hamna högre upp på sökmotorernas ranking. Som en del i optimeringen av Bukowskis sajt skapade Altus en så kallad länkfarm; ett antal sidor, endast avsedda för sökmotorerna, med hundratals länkar till andra sajter.

På Bukowskis sajt fanns bland andra länkar till sexbutikerna www.lustfyllt.se och www.sexbutiken.se. Syftet med de här länksidorna är att driva trafik till alla sajter som är kunder hos sökmotorkonsulten. Men Altus informerade aldrig Bukowskis om länksidorna som man lagt upp på underavdelningar till Bukowskis.se.

- Jag hade ingen aning om det här. Jag blir alldeles chockad när jag ser det här, säger Viktoria Torsell, it-ansvarig på Bukowskis när Internetworld ringer upp och visar sexlänkarna.

Marie-Louise Jansson, administrativ chef hos den välkända auktionsfirman, bekräftar att ingen på Bukowskis har blivit informerad om länksidorna. Hon är mycket upprörd över det inträffade och har sagt upp allt samarbete med Altus.
- Vi känner oss lurade. Vi är ett företag med ett gott varumärke som ska inge förtroende för våra kunder. Vi kan inte vara med på sådant här, säger Marie-Louise Jansson.

Hon riktar skarp kritik mot sökmotorkonsultens metoder.

- Det allvarliga är att Altus säljer oss en tjänst utan att informera om att det här sker. Man vet ju inte alls vilka sajter som kan ligga med på sådana här länklistor. Det kan ju vara nazister och pedofiler eller vad som helst, säger Marie-Louise Jansson.

Tekniken med länkfarmer är omdiskuterarad och strider även mot till exempel Googles egna riktlinjer för hur man optimerar sajter. I sökmotoroptimeringsbranschen betraktas tekniken av många som oseriös och riskfylld.
- Att skapa en länkfarm utan kundens vetskap är både oetiskt och oseriöst. Om man länkas ihop med sajter med tvivelaktigt innehåll så riskerar man att själv tappa i ranking hos sökmotorerna, säger Annika von Schlieben på sökmotorkonsulten Webanalys.

Hon berättar att sökmotorena tittar på kvaliteten på de länkar som finns på en sajt och att sökmotorprogrammen betraktar irrelevanta länkar som något negativt. I värsta fall, säger hon, kan metoder som strider mot sökmotorernas riktlinjer leda till att en sajt blir utsparkad ur sökmotorernas register.

Altus vd John Ericsson hävdar att tekniken med länksidor är ett fungerande sätt att få upp en sajt på sökmotorernas ranking men medger att det finns risker. Han vill inte kommentera fallet med Bukowskis.

- Det finns alltid risker men man får ta det onda med det goda. Det är en avvägning, säger han.
- Vi jobbar med länkar och länkar är väldigt viktigt för att rankas högt av sökmotorerna. Det man ska komma ihåg är att det inte är meningen att den stora massan ska se de här sidorna.

Länksidorna på Bukowskis domän togs bort strax efter att Internetworld kontaktat Bukowskis.