I en studie utförd av amerikanska Points North Group tillfrågades fler än 1000 användare om deras tv-vanor på nätet. Intresset för nätvideo har ökat med lanseringen av video-Ipod, men utvecklingen för nätvideo hade tagit fart redan innan.
- Det finns en stor grupp av kärnanvändare som redan använder dessa tjänster på riktigt, säger Craig Leddy, analytiker på Points North Group till den amerikanska nyhetssajten ClickZ.
- De vill ha tv överallt, fortsätter han.
På Aftonbladet har man gjort webb-tv med kortare inslag i flera år, men det senaste året har man satsat ordenligt. I april lanserades nyhetssändningar med programledare.
- Vi har som mål att vara nummer ett på nyhetsförmedling över webben och rörlig bild blir alltmer väsentligt, säger Jakob Andersson.
Även om nyheter alltså innehar tätplatsen visar den amerikanska undersökningen att användarna framförallt är intresserade av möjligheter att se vanliga tv-program med sin dator.
I undersökningen svarar även sexton procent att de tycker om möjligheten att klicka på en annons för att få mer information om varan eller tjänsten.
Med lite fantasi skulle man ju även kunna göra andra delar av bilden klickbar. Kanske kan webb-tv förändra hela begreppet produktplacering?