Att mediehusen tar webbform på allvar

På andra sidan Atlanten har mediesajterna insett att webbjournalistik kan se (minst) lika bra ut som pappersdito. Främst tänker jag på Vox Media, vars sajter The Verge och Polygon är så snygga att det gör ont.

Kolla bara det här reportaget om kultstudion Apogee, den här texten om spelet Watch Dogs och den här listan över teknikvärldens 50 mäktigaste personer.

Många sajter kan då och då smälla till med en riktigt snygg webbfeature – ingen missade väl New York Times-reportaget Snow Fall – men få håller en så genomgående hög standard som ovanstående två.

Jag har svårt att tänka mig ett bättre svar än detta på den ökade konkurrens som medierna upplever på nätet just nu. Inte bara i kampen om läsarnas uppmärksamhet utan också om annonsörernas pengar. Aldrig tidigare har utbudet av (gratis) förströelse varit så stort som det är idag. Aldrig tidigare har de traditionella medierna varit sämre på att särskilja sig från bruset.

Som exemplen ovan visar är tekniken inte längre ett hinder. Allt som krävs är en vd eller chefredaktör som vågar öppna plånboken.

Just det hoppas jag händer, och att 2014 därmed blir året då svenska mediehus börjar tänka webbform på allvar.

Daniel Goldberg, redaktör

Att b2b-företagen kommer in i matchen

Ingen kan ha missat Volvos fantastiska Youtube-succé med "Epic split" som kronan på verket. En viral succé som kanske inte får var och en av oss att vilja köpa en ny lastbil, men nästan. I vilket fall fick vi nog alla en känsla av att Volvos styrsystem inte går av för hackor.

Annars är det mest konsumentföretag som brukar lyftas fram som de goda exemplen och föregångarna när det gäller kreativa lösningar, smarta digitala kampanjer eller olika virala projekt. Och visst: vill man nå en stor målgrupp och nå effekt på försäljning är de digitala kanalerna givetvis rätt väg att gå.
B2b-företagen är tyvärr sällsynta när det gäller att visa upp sig och sina kreativa lösningar. Det kan tyvärr bero på att de faktiskt saknas. Att rollup:en tillsammans med mobiltelefonen och ett par rejäla skor fortfarande utgör det viktigaste verktyget för marknadsförarna på svenska industriföretag.

Det är i så fall synd. Dels för att möjligheterna är så stora och så breda att de fungerar för alla. Även för den som säljer dumprar, kärnkraftverk eller ubåtar.
Dels för att det är en fördel att vara tidigt ute. Ju längre ett varumärke legat sökbart på Google, desto högre rankas det i resultaten. Och ju längre experterna på b2b-företaget bloggat om sitt ämne, exempelvis kärnkraft, desto viktigare kommer de att vara för de som söker efter underlag inför kommande stora upphandlingar, allmänhet med nyfiket intresse och för media som söker information.

Dörren är öppen för alla. Och b2b-företagen kan ha det extra roligt genom att vara tidigt ute.

Låt oss hoppas att allt fler företag upptäcker detta under 2014.

Magnus Höij, chefredaktör

Att fler kvinnor startar företag

För ett par månader sedan skrev jag en artikel på Internetworld.se om den svensktäta hösten i Silicon Valley. Den handlade om att jag har fått många meddelanden och mejl från svenska entreprenörer det senaste halvåret, som av olika anledningar har besökt dalen och velat ses.

Men inte ett enda av de mejlen kom från en entreprenör som är kvinna.

Fredrik Wass har under hösten tagit upp ämnet med att det finns få kvinnliga startup-grundare och skrev om att företag med kvinnor i ledningen är mer lönsamma. Men undersökningar visar att färre än fem procent av alla startups ägs av kvinnor.

Vi på Internetworld har tagit upp ämnet varje år i samband med listan över heta digitala entreprenörer, och sökt med ljus och lykta efter fler kvinnor som har startat teknikbolag.

Under 2014 önskar jag att det är fler kvinnor som startar, eller är med och startar, något. För jag är säker på att det finns en massa bra idéer därute. Och jag hoppas på att snart få ett mejl i min inkorg från en kvinnlig entreprenör som vill ses.

Miriam Olsson Jeffery, redaktör, Silicon Valley

Att vi börjar prata om vilket internet vi vill ha

Jag skulle önska att diskussionen om övervakning och integritet att kunde bli mer konstruktiv och framåtblickande under 2014. För det är en sak att vara upprörd för det som hänt och avslöjats. Självklart är det illa när myndigheter döljer viktig information från medborgarna, trampar över sina egna befogenheter och medvetet saboterar till exempel krypteringsalgoritmer.

Men när vi konstaterat att vi inte är tillfreds med sakernas tillstånd så måste vi fundera på riktigt över vad det är vi vill ha istället. Om vi verkligen vill ha sätt att kommunicera och skicka innehåll digitalt som är privata och säkra så får vi jobba på det. Dagens internet är många saker, men det är inte avlyssningssäkert eller anonymt. Och är det säkert och anonymt vi vill ha så får vi nog börja bygga nya lösningar. Kanske kan det handla om bättre krypteringslösningar, kanske om mesh-nätverk eller tjänster som skapats med säkerhet i grunden. Eller kanske kommer det bara att handla om att som användare lära sig mer om hur digital kommunikation egentligen funkar och hur man själv vill använda den.

Jag skulle i alla fall önska att vi kunde lyfta blicken lite mer under nästa år. Att se dessa frågor i ett större perspektiv. Istället för att mest prata om hur det kunde bli så här så borde vi prata mer om vilket slags internet det egentligen är vi vill ha och varför det i så fall är viktigt, inte bara för enskilda personer utan för samhället och världen. Om vi inte definierar vad det är vi vill ha så kommer någon annan att göra det åt oss. Och det vet vi redan hur det gick.

Johan Larsson, redaktör


LÄS MER: Detta vill vi se 2014 (redaktionens önskningar del 1).