Sökmotoroptimeringsföretaget Jajja Communications beräknade i somras att ha en omsättning på 45 miljoner kronor 2005. Några månader senare i september har företaget skruvat ner den förväntade omsättningen till 36 miljoner. Enligt företagets vd Mattias Kellquist är det Googles The Bourbon Update som ligger bakom de sänkta förväntningarna.

Googles uppdatering, som kom i maj, ändrade spelreglerna rejält för sökmotoroptimeringsföretagen och på Jajja fick man tänka om.

- Vi paketerade om alla våra produkter vilket naturligtvis kostar en del, därför sänkte vi förväntningarna.

Företaget jobbar sedan i augusti inte längre med det man kallar externa lösningar utan enbart med kundens sajt. Ett exempel på externa lösningar för optimering är så kallade spegelsidor. När en kund inte vill ändra på sin egen sida så kan sökmotorkonsulten lägga upp en annan sida med sökord och information om kunden på en server någon annanstans.

- Det sättet att jobba är inte framtidssäkert, säger Mattias Kellquist.

- Om inte kunden vill att vi gör ändringar i deras kod så accepterar inte vi kunden.

Jajja har även börjat med tydliga tekniska specifikationer på sina produkter för att kunderna ska veta vad de köper.