I veckan öppnade Crowding.se portarna. På sajten möts man av sex utmaningar. Hur når vi en viss målgrupp? Hur ska vår nya prismodell se ut? Hur får vi fler att tanka gräsklipparen med alkylatbensin?

Tanken med sajten är att företag och organisationer kan bjuda in besökaren att bidra med idéer för att lösa problem. Varje utmaning förses med en prispott, pengar som delas ut till den eller de medlemmar som har kommit med de bästa idéerna. De som är med från start lockar alla med 10 000 kronor, men det är upp till företagen att bestämma summan. Detsamma gäller för hur lång en kampanj ska vara.

Förslagslådan är öppen för vem som helst som har registrerat sig på sajten, oavsett om de arbetar inom området som frågan gäller eller inte.

– De jag ser framför mig är personer som har ett jobb där de förväntas vara kreativa, men som har fler idéer i huvudet som de inte får utlopp för, säger Jacob Westerlund, en av grundarna.

Processen är uppdelad i fyra steg. I det första sammanfattar man sin idé på 140 tecken, samma längd som en tweet. I det andra steget utvecklar man idén och kan bifoga bilder, skisser och ritningar.

Därefter sållar företaget ut de bästa idéerna. I steg tre får användarna svara på frågor från företaget och till sist återstår att skapa en komplett presentation.

Den som bidrar flitigt och får gehör för sina idéer bygger upp sin profil, där de rankas högre ju fler förslag som har godkänts av företagen. En sådan profil hoppas Jacob Westerlund ska bli något att visa upp, som en del av ens CV.

– En profil på Linkedin är ganska plastig. Man kan fylla i vad som helst och be sina kompisar att pusha för en. Här bygger man en profil utifrån vad man faktiskt presterar. Tanken är att man ska kunna använda den här profilen och bära med sig den utåt.

Flera företag tar redan in idéer från sin kunder, men Crowding.se siktar på att bli en neutral plattform och därmed nå utanför bolagens befintliga kundkrets.

– Om till exempel SAS skulle hålla en tävling på sin egen sida så skulle inte folk som inte redan är fans bidra. Man behöver röster utifrån, säger Jacob Westerlund.

Fakta

  • Projektet har utvecklats med stöd från Lantmännen, Husqvarna och operatören Tre, som tidigt visade intresse för att ta in idéer via sajten.
  • Crowding.se finanseras bland annat via dessa tidiga partner. Vinnova har gått in med drygt 200 000 kronor. I övrigt finns inga externa finansiärer.
  • Affärsmodellen bygger på en avgift för företag som lägger ut frågor, samt en andel av pengarna som betalas ut till medlemmarna.