Vi vet att ingenjörer, utvecklare och tekniker är helt avgörande för att bygga framtidens digitala tjänster. Utan teknikkunnande och utvecklare kommer inget att bli gjort.

Men det finns två andra yrkeskategorier som jag tror kommer att bli extremt viktiga framöver: statistiker och psykologer.

Statistikerna kommer vi att behöva för att analysera all den data vi samlar in kring våra besökare och användare på sajterna. Att kunna dra begåvade slutsatser ur stora datamängder kommer att bli en viktig uppgift, i synnerhet om du jobbar med mycket trafik på webben. Google Analytics i all ära, men för många räcker det inte. Vi behöver kunna göra egna analyser av all den data vi serveras. Den insikten kommer många att bli varse inom kort.

Även psykologer tror jag kommer bli allt viktigare för att förstå hur man ska navigera på nätet. Boken Thinking Fast and Slow av nobelpristagaren Daniel Kahneman visar med övertygelse hur vår hjärna långt ifrån fungerar logiskt eller rationellt. Snarare är den i många stycken extremt irrationell och drivs av helt andra instinkter. Kunskapen om psykologi, i synnerhet psykologi som gäller större grupper av människor, kommer att bli mycket viktig för den som vill utforma tjänster, kampanjer, appar eller skriva texter för webben framöver.

Det finns säkert ännu fler framtidsyrken. Det är lätt att tänka sig att UX-kompetens kommer att bli viktigare, att storytelling kommer att få större inflytande, att service design är på frammarsch. Allt detta kommer att behöva mer kompetens på bred front.

Men har du en fjunig kusin som inte vet vad han eller hon ska utbilda sig till, så skulle jag tipsa om de nästan givna framtidsområdena statistik eller psykologi.

Eller varför inte både och.


Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld. På Twitter är han @magnushoij.