Nyföretagandet på webben har tagit rejäl fart - de sega åren efter krisen är slut. Nya nätbutiker, betallösningar och mobila internetsatsningar drar igång på löpande band. 2006 kan blir hur spännande som helst!

Vi har listat de 25 personer vi tror mest på under det kommande året, entreprenörer med spännande visioner om att skapa framgångsrika affärer.

På listan finns ett par veteraner som vi tror bara har nosat på sin framgång och vars verksamhet kommer att ta ytterligare fart i år. Men framför allt finns här ett stort gäng nybakade, hungriga och begåvade entreprenörer - de människor som skapar framtidens nätaffärer.

Sveriges hetaste entreprenörer 2006

1. Gustav Söderström, Kenet Works

Community-trenden på nätet är en hit - och nu är Gustav Söderström på väg att ta in den i våra mobiler. Får han som han vill kommer vi inom kort att vara inloggade på nätets hetaste communityn dygnet runt. Gustav Söderström hade nyligen tagit examen från KTH när han 2003 tillsammans med några kompisar startade företaget Kenet Works i högskolans inkubator. Affärsidén är att ta ett av nätets mest framgångsrika koncept - communityn - in i mobilen med en plattform som enkelt kan anpassas utifrån varje communitys utseende och funktioner.

Plattformen blev helt klar i somras och med det har drygt två års intensivt teknikarbete, där man dessutom lyckats få två patent, ersatts av en period av hårt säljarbete.
Gustav Söderström och Kenet Works har lyckats sälja in sin teknik till den stora ungdomscommunityn Playahead i Sverige och den danska motsvarigheten Arto. Dessutom har han inlett samarbete med Tre och Tele 2, något som gör att Kenet Works koncept ska kunna appliceras fullt ut.

Gustav Söderströms avsikt är nämligen att communityns medlemmar ska vara uppkopplade många timmar om dagen till sin tjänst. Hans applikation gör det möjligt att vara inloggad via mobilen konstant och få ljudsignaler när något nytt händer. Helst ska detta göras till en fast månadskostnad, utan extra trafikavgifter, vilket görs möjligt genom samarbete med operatörerna. Affärsmodellen bygger på intäktsdelning mellan parterna, vilket också håller nere investeringskostnaderna för de communityn som vill testa att gå mobilt med Kenet Works.

Gustav Söderström är vd för bolaget och har sju medgrundare: Johan Gertéll, Thomas Backelin, Andreas Nordin, Daniel Malmkvist, Martin Holst och Johan Edlund. De första åtta månaderna jobbade alla gratis, vilket har gjort utvecklingsarbetet förhållandevis billigt. Idag tar alla grundarna ut lön och har dessutom anställt ytterligare fem personer.

Internetworld tror att communityn i mobilen är helt rätt väg att gå - och att Kenet Works är tidigt ute på banan med schysst teknik ger företaget en bra fördel när marknaden tar fart. Vår gissning är att människor i många länder kommer att lära sig stava Kennet fel i framtiden.
www.kenetworks.se

2. Sebastian Siemiatkowski, Kreditor
Kreditor hjälper e-handlare att tjäna mer pengar genom att erbjuda sina kunder att betala med faktura. Sebastian Siemiatkowski och Kreditor tar hela kreditrisken.
www.kreditor.se

3. Iraj Islam, Halvera
På Iraj Islams begagnatmarknad Halvera.se säljs prylar som i en vanlig nätbutik, men köparen betalar till Halvera som ger pengarna vidare till säljaren om köparen inte reklamerar varan. Säker shopping.
www.halvera.se

4. David Ekholm, J Album
David Ekholms användarvänliga -gratisprogram för att lägga ut foto-album på nätet, J Album, har snabbt positionerat sig globalt. Framtida samarbeten lovar ökade intäkter.
Stor marknadspotential.
www.jalbum.net

5. Sara Larsson & Andreas Holmström, ICU Intelligence
Säkerhetslösningen Bot Guard stoppar fuskande spelare eller robotar på pokersajter. Tekniken kan även användas för andra typer av spel. Fyller växande behov.
www.icuintelligence.com

6. Leif Sundström, Appello
Genom sitt bolag Appello säljer Leif Sundström och fyra medgrundare positionerings- och navigationstjänster - heta produkter med lysande potential. Telia har redan nappat, liksom en stor brittisk distributör som säljer vidare till teleoperatörer i Storbritannien. Nästa steg är fler marknader i Europa.
www.appello.se

7. Albert Bengtson, Student Sms
Genom en sms-tjänst och en community på nätet ska Albert Bengtson hjälpa studenter till bättre kommunikation. Tjänsten pilottestas på KTH och är gratis för såväl universitet och högskolor som studenter. Betalar gör näringslivet som vill marknadsföra sig mot studenter. I höst ska Albert Bengtson och medgrundaren Kristian Enström få med resten av Sverige, sedan väntar utlandslansering. Att få de 80-talister som vuxit upp med Lunarstorm att fortsätta använda communitys under studietiden kan inte vara fel.
www.studentsms.se

8. Jesper Molin, Humany
Ända sedan bubblan har hjälpsamma sajtassistenter varit på gång. Företag och myndigheter kan reducera antalet inkommande telefonsamtal samtidigt som en sajtassistent skapar en alternativ ingång till informationen på hemsidan. Nu har dessa äntligen blivit tillräckligt smarta för att verkligen fungera, och de kommer att bli en storsäljare. Det faktum att Jesper Molins Humany redan nu går med vinst är bara början.
www.humany.se

9. Jakob Tolleryd, Compricer
Efter succéerna med Domain Network och Carambole har serie-entreprenören Jakob Tolleryd gett sig in i prisagentbranschen. Compricer följer en av nätets hetaste trender - att nischa sig - och har valt att fokusera på spel, filmer och böcker i sin tjänst som redan nu är bättre än Pricerunner i dessa kategorier. Och när Compricer integreras med Halvera.se (se plats 3) lovar vi att göra vågen på redaktionen.
www.compricer.se

10. Jens Levin, Michael Öhman Meurlinger & Jörgen Andersson, Effective Studios
Säljer framgångsrikt ett prisbelönt, egenutvecklat program för att bygga sajter. Är idag fem personer och säljer i 26 länder - med en liten organisation och marknadsföring på internet har de lyckats få hela världen som marknad.
www.effectivestudios.com

11. Joacim Boivie, Mobile Trends
Joacim Boivie har utvecklat ett java-baserat chattprogram för mobiltelefoner som heter Mobispine. Istället för dyr sms-taxa kan man skicka meddelanden till en bråkdel av priset, vilket öppnar för helt nya och billigare mobila betaltjänster som kan hetta till marknaden.
www.mobiletrends.se

12. Martin Thunman, Packet Front
Packet Front kommer att tjäna storkovan på sin teknik för triple play-nätverk. Det är bara en tidsfråga innan alla operatörer konkurrerar med alla, oavsett om de traditionellt sysslat med internet, tv eller telefoni. Samtliga kommer på ett eller annat sätt behöva klämma in dessa tjänster i sina ledningar. Egentligen är det Martin Thunman och Packet Front som rycker i trådarna.
www.packetfront.com

13. Lars Liljeryd, Coding Technologies
Coding Technologies har sedan starten 1997 tagit fram unik teknologi för att komprimera ljud för överföring över såväl mobiltelefoni som radio, tv och internet. Med en diger kundlista och en utnämning till årets företag på Mobilgalan i december bådar det mesta för ett lyft 2006. Lars Liljeryds Coding Technologies leder utvecklingen av ljudkompression och den marknadsnischen är på väg att blomstra.
www.codingtechnologies.com

14. Henrik Sallander & Richard Börjesson, Läkartid
Inom en snar framtid bokar vi tid direkt på nätet. Läkartid.nu har börjat sin mission med att ansluta privatläkare i Göteborg och Stockholm, och även Malmö är på gång. Med ett smart bokningssystem kan vi snart strunta i telefonkön och boka tid till alla läkare på en och samma adress. Nu återstår för Henrik Sallander och Richard Börjesson att få med landstingen på noterna.
www.lakartid.nu

15. Branco Perkovic & Pekka Östman, Zoovillage
Dot com revisited. Allt som Boo.com ville göra gör Zoovillage bättre. Och tjänar grova pengar på det. Streetwear via webben går bara bättre och bättre, inte bara för att Branco Perkovic och Pekka Östman säljer standardiserade produkter till trendmedvetna över hela landet, utan också för att de lyckats bygga en sajt som är både funktionell och inspirerande.
se.zoovillage.com

16. Christer Lindh, David Elmfeldt & Erik Leonsson, Fotosidan
Nischat är det som gäller - inte minst i communitybranschen. Vi väntar med spänning på att få veta vilken nisch grundarna av Sveriges kanske mest kreativa community satsar på nästa gång.
www.fotosidan.se

17. Lennart Nyberg, Inkclub
Inkclub har funnits på nätet länge och har trots sin fula webbplats 1,4 miljoner kunder i 14 länder. Även om Lennart Nyberg redan är världsledande har han med en årsomsättning på 240 miljoner kronor fort-farande bara nått en bråkdel av den totala marknaden, som varje år omsätter 300 miljarder. Inkclub kommer att växa ordentligt ett bra tag till.
www.inkclub.com

18. Anette Brandt & Jenny Ågren, Barnsemester.se
Entreprenörerna Anette Brandt och Jenny Ågren driver sedan ett knappt år tillbaka en resesajt riktad till föräldrar som snabbt fått hög trafik. Och annonsörerna strömmar till - många vill slåss om barnfamiljernas semesterpengar.
www.barnsemester.se

19. Marcus Boström, Fredrik Söderlindh & Magnus Obel, Studentum.nu
Att hjälpa studenter till rätt information är Marcus Boströms, -Fredrik Söderlindhs och Magnus Obels -affärsidé. Och den funkar: studenterna hittar hit, och med dem kommer även utbildningsbolagens pengar. Läs mer på sid 36.
www.studentum.nu

20. Sam Nurmi, Loopia
Grundaren av Sveriges kanske mest aggressiva webbhotell har bara fortsatt att ta för sig efter att ha blivit uppköpt av Active 24. Genom tuff marknadsföring och tydlig positionering, inte minst hans inlägg i debatten om domänpriser, lockar han ständigt nya kunder. Vi ser med spänning fram emot Sam Nurmis nästa utspel eller projekt.
www.loopia.se

21. Jonas Nordlander, Tradera
Traderas grundare och vd Jonas Nordlander har inte bara lyckats få sitt företag att överleva krisen, utan har även nått nya marknader. Dubblar omsättningen varje år och fick Ebay att satsa på Sverige - en satsning som blev mer lönsam för Tradera än för Ebay.
www.tradera.se

22. Thomas Lövgren, Cyberphoto
Cyberphoto förde länge en undanskymd tillvaro som en liten återförsäljare av huvudsakligen foto-produkter. 2005 firade man 50 år som företag och 10 år på nätet.
Thomas Lövgrens framgång är beviset på att en målmedveten och metodisk webbsatsning bär frukt. Numera omsätter bolaget över 100 miljoner årligen och har utnämnts till -gasellföretag av Dagens Industri tre år i rad.
www.cyberphoto.se

23. Rickard Hansson, Mindroute
Rickard Hansson är en idéspruta som brinner för att göra nytta på webben. Han har tagit fram och säljer publiceringsverktyget Lemoon som står under ständig utveckling.
www.mindroute.com

24. Gustaf Löwbäck, Voolife.se
Gustaf Löwbäcks community och skivbolag, som tidigare hette Demoradio.se, är framtidens nav i musikbranschen redan nu. På Voolife.se får oetablerade artister hjälp att synas, samtidigt som lyssnarna själva röstar fram vilka artister som ska förevigas på cd.
www.voolife.se

25. Cecilia Börjesson, Flare.se
Vd:n och grundaren av den lyxiga modebutiken Flare ger sedan knappt ett år tillbaka kvinnor utanför storstäderna chansen att klä sig som Jessica Simpson. Cecilia Börjesson driver fortfarande företaget från vardagsrummet i Bollebygd men lär snart ha vuxit ur det. Har nyligen även gått in på herrmodemarknaden - i jeans.
www.flare.se

Internetworld har frågat högskolekuvöser och investmentbolag runt om i landet vilka personer de tror på just nu. Dessutom har vi på vår sajt bett läsarna att nominera heta entreprenörer. Vi fick in många spännande namn och vi har valt de 25 entreprenörer vi tror mest på under det kommande året. Personerna har bedömts efter drivkraft, visioner, förmåga att skapa spännande affärsideér och potential för framgång under 2006. För bedömningen står Internetworlds redaktion.

Läs hela artikeln i Internetworld nummer 2, 2006. Köp tidningen som pdf.

Vad tycker du? Har valt valt rätt personer? Diskutera nedan i vårt artikelforum!