- Vi smyglanserade igår för att testa att det fungerade, säger Christer Pettersson, produktchef för Eniro.se.

Eniro lanserar den nya tjänsten med användaromdömen officiellt idag.

När användaren söker på ett företag, som till exempel en restaurang eller en bilverkstad, så får han eller hon upp en länk för att skriva ett omdöme om företaget och betygsätta det på en skala från ett till fem. När någon sedan söker och får upp samma företag visas ett genomsnittsbetyg, samt hur många röstande det baseras på.

Trots att tjänsten lanserades i tysthet igår så har man, enligt Eniro, fått in flera omdömen.

- Vi fick in många hundra omdömen igår, säger Cecilia Geijer-Haeggström, direktör, produkt och marknad, hos Eniro.

Enligt Eniro så är en omdömesfunktion något som deras användare efterlyst.

- Vi gör många användarundersökningar och det här har kommit upp som ett önskemål. Det blir ytterligare ett stöd i valet när man söker efter företag, säger Cecilia Geijer-Haeggström.

- Vi tror att användarna sitter på en massa värdefull information. Och att det är intressant för andra användare att ta del av den, säger Christer Pettersson.

Användarnas inlägg förhandsmodereras av Eniro och Cecilia Geijer-Haeggström säger att hon inte tror att det kommer att vara något större problem med falska omdömen.

- Man kan aldrig vara hundra procent säker med sådana här tjänster, men vi har tydliga regler och villkor för funktionen. Det är inte tillåtet att utge sig för at vara någon annan eller att skriva negativa omdömen, om till exempel en konkurrent, i syfte att skada, säger hon.