De åtta företagen har ingått i utvecklingsprogrammet Fast Forward som arrangeras av Sting, Stockholm Innovation and Growth. Under fyra månader har de fått sitta på SUP46 i Stockholm och fokuserat på att förfina sina produkter tillsammans med fyra affärscoacher från Sting.
På onsdagen presenterade åtta entreprenörsteam sina idéer som de jobbat fram tillsammans med coacher från Stockholm Innovaiton and Growth, Sting.
– Det här handlar om att snabba på processen ut till marknaden. Entreprenörerna samlar ihop sitt team och fokuserar stenhårt ett par månader och det gör stor skillnad. Under den här tiden har bolagen tagit in sex miljoner i kapital trots att det inte ens är syftet. Det har blivit en konsekvens av att de tydliggjort sina idéer och produkter, säger Peo Nilsson, en av de fyra affärscoacherna.
Tanken med Fast Forward är just att snabba på affärsutvecklingen, vilket också flera av entreprenörerna vittnar om fungerar.
– Mycket av det som kommit fram under de här månaderna hade vi nog kommit fram till själva också, men det hade tagit oss mycket, mycket längre tid, säger Peter Gestrup på Prettypegs, ett av de åtta bolagen.
Den 29 januari börjar omgång två av Fast Forward-programmet. Sting har fått in runt 100 ansökningar och vilka 8 bolag som ingår i vårens program blir offentligt i nästa vecka.
8 finslipade idéer
De åtta bolagen som presenterade sina planer under onsdagkvällen har alla letat efter nya digitala intäkter. Här är deras idéer:
Snow
Snow är ett skidspel som utvecklats av bolaget Poppermost productions (som fanns med på Internetworlds lista över årets hetaste entreprenörer tidigare i höstas). Det är gratis att spela, men spelarna får betala för att klä åkarna i rätt kläder. Poppermost har avtal med flera större klädleverantörer som levererar innehåll till spelets garderob. Poppermost kommer också att ta betalt för att delta i skidtävlingar och liknande. Gratisversionen av spelet lanseras i april. Efter det ska Poppermost utveckla fler spel inom sport- och actionsegmentet.
Poppermost productions utvecklar sportspelet Snow, som lanseras i april.
– Betallösningen med free to play och att man sedan tar betalt för funktioner inom spelet finns inte inom sportspel. De stora aktörer som tar fram de här spelen vill inte ändra sin betalmodell, men vi tror det här är nya sättet att ta betalt, sa Alexander Bergendahl, vd på Poppermost under dragningen.
Blicko
Blicko erbjuder en musiklösning för offentliga miljöer som caféer, hotell och gym. Med hjälp av Blickos plattform och deras medföljande box kan ett café skapa sociala spellistor som dessutom har rätt licens. Gäster kan lägga till egna låtar och tycka till om de låtar som redan finns på listan. Kunderna betala 900 kronor i månaden per musikzon som kan vara till exempel ett rum eller ett våningsplan beroende på den fysiska miljön. Blicko har idag kunder som Friskis och Svettis, Fitness24Seven och Gröna Lund. Bolaget drivs av Jesper Ahlberg, Andreas Andrén, Theodor Zettersten och Johan Lorenzen.
Peppypals
Peppypals är ett spel som utvecklas av Eqidz. Affärsidén är att ta fram spel som stärker barns emotionella utveckling. Formspråket ska påminna om Disney och genom olika utmaningar lär sig barn hur man hjälper varandra. Förutom spelutvecklare är psykologer delaktiga när spelen tas fram. Peppypals ska lanseras i mars och kommer att kosta 2,99 dollar. Därefter ska Eqidz släppa ett nytt spel var sjätte månad. Bolaget är grundat av Rosie Linder.
3D Burrito
Det här företaget räknar med att 3D-skrivare finns i var mans hem inom kort, men att få kommer veta vad de ska skriva ut. 3D Burrito erbjuder en marknadsplats för modeller skapade av profesionella designers som privatpersoner kan köpa och skriva ut hemma. För att skydda modellerna har 3D Burrito utvecklat en lösning som gör just det.
– Det häftigaste med det här är att vi skapar en helt ny marknad för designers. Precis som appstore satte fart på apputvecklare ser vi att det här kommer skapa en ny marknad för design, sa Max Fodérus, vd.
Revrise
Det här bolaget har siktat in sig på att alla e-handlare kämpar med konvertering. Revrise är ett verktyg som analyserar var användarna fastnar när de håller på att göra ett köp, och var de eventuellt lämnar sajten ifråga. Utifrån resultaten hjälper Revrise till att göra om formulären. Kunderna betalar en avgift per månad som baseras på antalet unika besökare.
– När vi analyserade formulären hos medtryck.com och de sedan gjorde om sina formulär ökade deras konvertering med 67 procent, berättade Jonas Karlsson, vd.
Crowding.se
Crowding.se är en plattform för öppen innovation (som Internetworld uppmärksammat tidigare). Företag kan berätta om sina problem som behöver lösas, sätta en prislapp på lösningen och sedan är det upp till vem som helst att bidra till lösningen. Crowding tar betalt av företagen och tar en liten del av belöningssumman. Företaget drivs av Jacob Westerlund och Andreas Landsbo.
Prettypegs
Att sälja tillbehör till Ikea-möbler har blivit ett helt affärssegment. Prettypegs har siktat in sig på benen på möblerna och säljer egendesignade möbelben. De vänder sig till en internationell marknad men har fått störst spridning i Sverige, USA och Tyskland. Benen tillverkas och distribueras från Polen. Företaget är grundat av Jana Cagin and Mikael Söderblom.
Relationdesk
Relationdesk ska, enligt grundaren och vd:n Fritjof Andersson, bli verktyget som hjälper alla företag att hantera sin kundtjänst via sociala medier. Verktyget håller koll på vilka dialoger som pågår, kan skicka frågor vidare inom företaget och för statstik på hur kommunikationen i sociala medier utvecklas. Målgruppen är framförallt stora företag som sköter mycket av sin dialog via sociala medier.- Vi har nu fått SAS och Socialdemokraterna som kunder som är två stora aktörer på sociala medier. Jag tror 2014 kommer bli året då alla stora företag måste ta ställning till hur de löpande ska arbeta med sociala medier, det kommer inte längre bara vara en strategi som man ska ta tag i någon gång, sa Fritjof Andersson.