Bloggstormen i media den senaste veckan till trots, när SOM-instutet i höstas frågade 3000 svenskar i åldrarna 15 till 85 år, hade bara 10 procent läst en blogg de senaste 12 månaderna. Bara en procent läste en politikers blogg någon gång i månaden, enligt SOM-instutet.
- Jag tror inte att bloggarna kommer att ha någon betydelse i valet. Det som ger bloggarna betydelse är att medierna uppmärksammar dem, säger Annika Bergström, forskare på Göteborgs-universitet som ligger bakom studien.
De mest populära bloggarna enligt studien är privatpersoners bloggar som tre procent läser någon eller flera gånger i veckan. SOM-instutet har dock inte frågat efter modebloggar eller sport-bloggar som är de mest populära på Bloggtoppen.se.
Bloggarna får storstryk av ledarsidor och kommentarer som lästes av 38 procent, enligt en SOM-studie från 2004.
I USA läses bloggar av en tredjedel av internetannvändaren. Den viktigaste orsaken till skillanderna i bloggläsandet mellan Sverige och USA är den starka svenska tidningstradionen, enligt Annika Bergström.
- Svenskarna går till de vanliga dagstidningarna på nätet för information. Och vi får inte mer tid bara för att det kommer nya medier, säger Annika Bergström.
De som läser bloggar är de så kallade early adopters. Bloggläsarna var först ut på internet och var först med att skaffa 3g-telefonter, enligt Annika Bergström.