Medieföretaget Egmont, som bland annat ger ut Kalle Anka, kommer inom kort att börja sälja på nätet. Det exakta datumet för lanseringen är ännu inte spikat.

- Vi är sent ute men vi märker att fler och fler lyckas på nätet. Vi har arbetat mycket med postorder fram till nu. Just att vi har bra snurr på postorder har bromsat oss, säger Håkan Hildingsson som är affärsområdeschef för New Business Development på Egmont Kärnan AB.

Det handlar om att sälja prenumerationer för kända tidningar som Kalle Anka, Bamse och Julia, pussel, spel och prylar med anknytning till seriehjältarna. E-handeln kommer förhoppningsvis få bort en del manuel kuponghantering.

- Vi hoppas kunna automatiser en del flöden, säger Håkan Hildningsson.

Men Håkan Hildningsson ser fortfarande kiosken som den viktigaste kanalen för förlagets tidningar.

- Det är i kiosken man testar nya tidningar. Sedan väljer man att prenumerar via en kupong i tidningen, säger Håkan Hildningsson.

I sitt sortiment har Egmont 80 olika tidningstitlar och över 2000 olika aktivitetsprodukter. Årligen säljs 20 miljoner tidningsexemplar via prenumerationer och lösnummer. Som leverantör för e-handelssystemet har Egmont valt Incordia med över 600 installerade e-handelslösningar i bagaget.