Träningstjänsten Vint hade smygpremiär tidigare under hösten. Bakom den står flera välkända namn på startupscenen, som Louise Eriksson (tidigare grundare på Adprofit), Magnus Hult (medgrundare Wrapp) samt Leo Giertz och Arvid Jansson (tidigare på Wrapp, Bambuser och Hoa’s Tool Shop). Målet är att skapa en marknadsplats där personliga tränare kan erbjuda sina tjänster inom en rad olika discipliner.

Nu går flera tunga investerare in i bolaget, med en sådd-investering på totalt 1,8 miljoner dollar. Förutom riskkapitalbolagen Creandum, som tidigare satsat pengar i tjänster som Spotify, Wrapp, Izettle och Videoplaza i ett tidigt stadium, och DN Capital, finns ett antal affärsänglar med. Bland dem märks David Giampaolo, mannen som grundat världens två största gym-kedjor Fitness First och 24 Hour Fitness, samt de svenska affärsänglarna Richard Båge och Mathias Ackermand.

– De senaste månaderna har vi kört i en extremt liten skala. Nu ska vi utöka teknikavdelningen och få ut en app för Android. Sen ska vi börja driva trafik till tjänsten, så en del av pengarna går till marknadsföring och att bygga community, säger vd Louise Eriksson.

Vint har hittills enbart varit tillgänglig för användare i Stockholm. Nu vill bolaget lansera i fler svenska städer - Göteborg, Malmö, Norrköping och Lund står först på tur, säger Louise Eriksson. Men framför allt ska pengarna som kommer in bekosta ett först steg in på den amerikanska marknaden.

– USA blir vår andra marknad. De här pengarna ska räcka till etablering i en stor amerikansk stad, säger hon.

I Sverige är Vint relativt ensamma om sin affärsidé. I USA är konkurrensen större. Etablerade tjänster som Coachup och Fitmob erbjuder snarlika funktioner och har rejält med kapital i ryggen. Louise Eriksson tror ändå att det finns en nisch för Vint att fylla.

– De är mer fokuserade på att hitta personliga tränare till dina barn, eller på att konkurrera med traditionella gym. Vi satsar mer på kvalitet, små grupper och personlig träning.

Den viktigaste lärdomen sedan tjänsten hade premiär i höstas är vikten av att få in sociala funktioner, säger Louise Eriksson. Den närmaste tiden kommer utvecklingsarbetet att fokusera på att förbättra just de delarna av tjänsten.

– Det vi tycker oss se är att folk verkligen vill att träning ska vara socialt. Det räcker inte med bra och nyttigt, utan det måste vara roligt och socialt. Det är då man kan förändra folks beteende och få till ett långsiktigt engagemang.

– Sen är jag förvånad av wow-faktorn som folk upplever. De som testar en personlig tränare för första gången blir extremt fascinerade av hur mycket de får ut av det, säger hon.

Läs även: Miljonregn över Hansoft

Fakta

Träningstjänsten Vint vill skapa en marknadsplats för personliga tränare, där de kan få kontakt med nya kunder och erbjuda sina tjänster inom en rad olika discipliner.

Både tidsbokning och betalning sker genom appen, som är gratis att använda. Vint tar en procent på varje genomförd transaktion.

Alla instruktörer som erbjuder sina tjänster i Vint ska förhandsgranskas och godkännas av företaget bakom appen. Dels för att se till att kvalitetsnivån är hög nog, dels för att kunderna ska känna sig trygga och säkra.