Myspace
Ingen lista över misslyckade webbsatsningar är komplett utan denna monumentala dikeskörning. Myspace grundades år 2003, året innan Facebook, och seglade snabbt upp som världens mest populära sociala nätverk. Ett fokus på popmusik och artister gjorde sajten till en maktfaktor i musikvärlden, och år 2005 köpte Rupert Murdochs News Corporation den för 580 miljoner dollar. Året därpå nådde Myspace sin toppnotering då sajten, för en kort period under 2006, redovisade fler besök än till och med självaste Google.
Sedan dess har de flesta kurvor pekat brant nedåt. År 2008 gick Facebook om som världens största sociala nätverk. Trafiken till sajten fortsatte dala, och nära nog halverades mellan mars 2010 och mars 2011. Personalstyrkan bantades kraftigt. Ändå fortsatte sajten att visa röda siffror.
I juni 2011 såldes Myspace till företaget Specific Media och popstjärnan Justin Timberlake för en hemlig summa pengar. CNN uppgav den senare till 35 miljoner dollar, en bråkdel av vad Rupert Murdoch betalade bara sex år tidigare. Tjänsten lever vidare än idag med samma musikfokus som tidigare, dock med en bråkdel av besökarantalet från sin storhetstid.
Därför gick det fel: Fokus på annonsförsäljning istället för produktutveckling och storbolagsägare med rötter i den traditionella medievärlden, i kombination med det växande hotet från den dåvarande uppstickaren Facebook.
Relaterat: Har vi tröttnat på Facebook?
Lunarstorm
Redan år 1996 (samma år som webbläsaren Internet Explorer lanserades och Steve Jobs återvände till Apple) grundades den svenska communityn Stajl Plejs. Fyra år senare bytte den namn till Lunarstorm, och blev snabbt omåttligt populär bland unga svenskar.
År 2005 hade Lunarstorm 1,2 miljoner medlemmar, vilket får anses hyfsat framgångsrikt i ett land med 9 miljoner invånare. Hela 90 procent av alla gymnasieelever i Sverige hade då ett konto på sajten, vilket fick självaste New York Times att uppmärksamma fenomenet. I april 2006 köpte fastighetsmiljardären Sten Mörstedt sajten för 170 miljoner kronor.
Kort därefter började framgångarna att sina. Varianter av Lunarstorm lanserades i England och Danmark, men blev aldrig särskilt populära och lades snabbt ned. Trots ansiktslyft och nya funktioner dalade även den svenska sajten i popularitet.
Sommaren 2010 meddelades att Lunarstorm skulle stängas ned. Besökarantalet hade då dalat till omkring 100 000 i veckan, från 1,6 miljoner då sajten var som störst.
Därför gick det fel: De internationella satsningarna var för få och kom för sent. Frågan är om Lunarstorm hade kunnat överleva som ett nischat, “svenskt” alternativ?
Läs även: Så dödades de svenska communitysajterna