Efter snart en vecka i Brasiliens två entreprenörscentra, Sao Paulo och Rio de Janeiro, är det mycket som behöver berättas.

Bilden av fotboll, samba och enorma badstränder är verkligen inte det jag mött (även om det säkert finns om man vänder sig om). Istället är det en enorm aktivitet och kreativitet, en enorm marknad och en ambition som väl kan mäta sig med många andra mer välkända entreprenörscentrum i världen.

I synnerhet, ska väl tilläggas, gäller det Sao Paulo, som utan någon som helst konkurrens är platsen för företagande och innovation.

Men många av entreprenörerna jag mött bygger inte sina idéer ur kreativa modeller i Powerpoint eller smarta visioner om det framtida uppkopplade samhället. Istället är det överraskande ofta helt vardagliga problem som föder de nya företagsidéerna.

För problem saknas inte: krångel, byråkrati, enorma trafikproblem, enspråkighet (förbluffande få talar engelska), ett inte obetydligt inslag av korruption. Och så vidare.

Att ta utgångspunkt i att lösa problem är varken nytt eller ovanligt. Men just i Brasilien finns det en synnerligen bra bas av problem att stå på.

Ta exempelvis Smart Taxi, med sin bas i Sao Paulo, men nu med verksamhet i ett stort antal länder. Smart Taxi tar utgångspunkt i svårigheten att hitta säkra taxibilar. Problemen kanske inte är enorma just i Sao Paulo, men det finns en befogad oro för att den taxi jag väljer i Rio är mindre tillförlitlig. Eller på landsbygden, där kontrollerna är sämre. Smart Taxi ser till att knyta samman taxiförare med kunder med full koll för båda och med ett smart sätt att få tag i taxibilen. Lite som Uber, men för den vanliga taxinäringen.

Eller svenska Izettle, som med sin lösning ger sig på de skyhöga räntekostnaderna i Brasilien. Genom att se till att köparen får tillbaka sina pengar snabbt och säkert skyndas hela betalningsprocessen på. Det leder till bättre affärer för säljarna men också till ett ökat förtroende för Izettle.

Jag får återkomma till de utmaningar som många entreprenörer ställs inför. Det saknas verkligen inte frustration över hur svårt det är att lyckas med sina nya bolag, trots att marknaden är enorm. Men för dig som vill dra igång något nytt, så finns en riktigt bra läxa direkt från Sydamerikas metropoler: börja med dina egna svordomar.


Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld. På Twitter är han @magnushoij.