Loggenbloggen är Internetworlds gästblogg. Varje månad bjuder vi in ett spännande webbföretag för att skriva om sin vardag, verksamhet och vision. Först ut är Josefine Wahlberg, grundare av samtalsappen Jiddr.

Vad är Jiddr?
– Jiddr är Sveriges första samtalsapp för ungdomar. Över hälften av alla unga i Sverige upplever att det inte har någon vuxen att prata med. Det vill vi ändra på! Vi har skapat en samtalsapp där upp till 50 000 unga kan logga in samtidigt och prata med en vuxen om viktiga ämnen.

Hur länge har ni varit igång?
– Vi startade i September 2012 och tog fart i januari 2013 då vi fick finansiering från Vinnova.

– Vi släppte en betaversion i oktober som finns att ladda ner i App Store eller Google Play. Vi har haft ungefär 200 test-timmar med lite över 600 registrerade användare. Vi hoppas kunna sätta igång på allvar nu under våren.

Tjänar ni pengar?
– Vi är ett icke vinstdrivande företag. Givetvis kommer vår personal att behöva ta ut lön, men all eventuell vinst går tillbaka till verksamheten.

Vad kommer du att skriva om under din tid på Internetworld?
– Ungdomar, socialt entreprenörskap och kvinnligt företagande inom teknikvärlden. Ni får följa oss i vår vardag, hinder och framgångar vi möter under dessa veckor och kanske lyckas jag kläcka ur mig några goda råd till andra som vill starta företag.

Du brinner för socialt entreprenörskap. Behövs mer sådant i Sverige?
– Både ja och nej. "Socialt entreprenörskap" har blivit lite av ett modeord de senaste åren. Många hävdar att de är sociala entreprenörer trots att de inte alls är det. Det kan ge en negativ bild som inte är bra för oss som är seriösa. Vissa får för sig att sociala entreprenörer enbart vill leva på bidrag, men det krävs en stabil affärsmodell för att man ska kunna överleva! Dock är sociala entreprenörer otroligt viktiga och något som det absolut behövs fler av i Sverige.

Vad är er vision?
– Vårt mål är att få göra skillnad! Vi har fokus på ungdomar i Sverige, men väldigt många har hört av sig och vill att vi ska starta upp även i andra länder och för andra målgrupper. Vi får väl se hur det går med fokus nummer ett, till att börja med.

Läs Josefine Wahlbergs första inlägg på Loggenbloggen här