Internetworlds tagline är “Nästa stora grej”. Vi söker ständigt efter vad som kommer runt hörnet. Och just av det skälet bestämde jag mig i höstas för att ge mig ut på upptäcksfärd till just Brasilien. Idén: att hitta både det nya, spännande som växer fram i Sydamerika, men också att spegla arbetet som sker hos svenska webbföretag på plats i Brasilien.

Det var inte utan viss oro i kroppen jag åkte. De flesta jag pratat med varnade för stölder, rån, kanske värmen, kanske att inget händer mellan jul och karnevalen och kanske inte ens innan fotbolls-vm.

Inget av detta visade sig stämma. Kanske möjligen att det var rejält varmt.

Brasilien har nämligen goda förutsättningar att bli en otroligt spännande marknad. Snart.

  • Över hälften av Brasiliens befolkning på 200 miljoner människor har tillgång till nätet. Trots att många har små resurser söker sig internet ut till allt fler.
  • Det finns fler mobiltelefoner än invånare i Brasilien. Det beror delvis på att samtal mellan två kunder hos en och samma operatör är billigt eller rent av gratis. Det har medfört att många användare har en telefon för varje operatör. Marknaden för telefoner med flera olika sim-kort är inte heller obetydlig.
  • Smartphone-marknaden växer så det knakar. Iphone är mest eftertraktad, men för dyr för många. Den kostar betydligt mycket mer att köpa i Brasilien än den kostar i exempelvis USA eller Sverige. Det betyder att marknaden för Android är den som växer alla mest.

Fakta

Den brasilianska telekommarknaden domineras av fyra tunga aktörer: Vivo, som drivs av spanska Telefónica, Claro, med mexikanska América Móvil i ryggen, TIM, med rötterna i Telecom Italia, och Oi, som kontrolleras av Portugal Telecom tillsammans med Andrade Gutierrez group från Brasilien. Dessa fyra har tillsammans mer än 97 procent av marknaden.

Kritiken mot täckning och tillgång till mobilt internet är utbredd när vi frågar runt. 4G är utlovat till fotbolls-vm sommaren 2014, men än återstår en hel del innan infrastrukturen fungerar väl.

Sao Paulo är känt för många saker, bland annat för att ha förbjudit utomhusreklam. Intrycket på plats är blandat. Gatubilden är mörkare och mina tankar far iväg till östtyskland före muren föll. Men de flesta jag pratar med om de nya reglerna är positiva. Ingen verkar sakna reklamen och verkar glada över att den är borta.

Marknaden för onlinereklam växer fortsatt och tar en hel del pengar löpande från traditionella medier. Men tv-mediet som reklamkanal är fortsatt extremt starkt och växer fortsatt. Såpoperorna har skyhöga tittarsiffror och tv-reklamen under prime time kan säljas extremt dyrt till den som har råd.