Resan börjar i Sao Paulo. Det är jättestad på 20 miljoner invånare, med massor av industrier, finansfolk, reklam och mediaföretag. Men också med dramatiska skillnader mellan de som har och de som inte har, med en kollosalt underdimensionerad infrastruktur och med usel luft under stora delar av året.

Men det är i Sao Paulo man hittar den bästa grogrunden för entreprenörerna, oavsett om de rör sig inom e-handel, tjänster eller teknikutveckling.

– Sao Paulo är utan tvekan den viktigaste staden i Sydamerika för den som vill driva affärer, säger Andres Mutschler som driver e-handelsplatsen West Wing från Sao Paulo.

Den stora marknaden, kombinerat med goda transportmöjligheter till övriga Brasilien och världen i stort gör att många söker sig till Sao Paulo när bolaget börjar växa till sig.

– Tillsammans med Mexico City är Sao Paulo det enda som räknas när det gäller att göra affärer med Sydamerika, åtminstone initialt, säger Andres Mutschler.

Kontoret ligger i stan och affärerna görs givetvis inne i Sao Paulo. Men det är för dyrt och för krångligt att ha sina lager i Sao Paulo. Det har gjort att många e-handlare placerat sitt distributionscenter söder om Sao Paulo, där trafiken inte är lika galen, där skatterna är lägre och kanske även lönenivåerna.

Relaterat: Webben vs korruptionen i Brasilien

Mobilmarknaden är i snabb tillväxt i hela Brasilien.

– Marknaden för smartphones är helt galen, säger Andres Mutschler.

Han, liksom många jag träffar, viftar med sin Blackberry. Men han, liksom alla andra som just viftat med sin Blackberry, säger att de “snart” ska byta.

Hans e-handelsföretag säljer möbler och annan husinredning.

– Vi fokuserar helt på den brasilianska marknaden. Den är stor nog och växer snabbt.

Hans bolag ägs delvis av tyskar och är byggd på en tysk teknikplattform.

– Vi har dock egen utveckling i Brasilien för att fortsätta utveckla vår plattform för den inhemska marknaden.

E-handelsmarknaden verkar vara på tillväxt, men alla är inte övertygade om att den stora boomen kommit ännu. Andres Mutschler är positiv och ser ljust på framtiden, medan andra jag pratar med ser dystrare på utvecklingen på kort sikt.

– Tilltron till e-handeln är inte lika stor i Brasilien som den är i exempelvis USA, säger Bel Pesche, ung entreprenör med många år i USA bakom sig, både på amerikanska universitet och i Silicon Valley.

– E-handelsbolagen i Brasilien tjänar knappt några pengar, säger hon.

Andres Mutscher på West Wing ser potentialen i den snabbt växande medelklassen.

– Brasilien har många riktigt, riktigt rika. De köper inget online, utan åker helst till Miami i Florida för sina inköp. Men i takt med att medelklassen växer kommer även e-handeln att kunna ta fart, spår han.

Även bolaget Tail Target har sin verksamhet i Sao Paulo. Deras lösning använder big data för att analysera besökare på företagets sajt. Via ett api, som fungerar till de flesta content management-system, kan sajtägaren få kunskap om besökarna och deras intressen, vilket gör det lätt att personalisera sajtens budskap.

Fabiane Nardon, som är genuint osäker på sin egen titel, men med tung teknisk kunskap och väl närmast kan ses som en CTO, säger att det är väldigt enkelt att hitta personer med rätt bakgrund och erfarenheter i just Sao Paulo. Även om det är dyrt.

– Atmosfären i Sao Paulo är väldigt kreativ och väldigt informell. Dessutom, säger hon, jobbar folk snabbt och effektivt i Sao Paulo.

– Alla är här, säger hon.

Fakta

Den brasilianska telekommarknaden domineras av fyra tunga aktörer: Vivo, som drivs av spanska Telefónica, Claro, med mexikanska América Móvil i ryggen, TIM, med rötterna i Telecom Italia, och Oi, som kontrolleras av Portugal Telecom tillsammans med Andrade Gutierrez group från Brasilien. Dessa fyra har tillsammans mer än 97 procent av marknaden.

Kritiken mot täckning och tillgång till mobilt internet är utbredd när vi frågar runt. 4G är utlovat till fotbolls-vm sommaren 2014, men än återstår en hel del innan infrastrukturen fungerar väl.

Sao Paulo är känt för många saker, bland annat för att ha förbjudit utomhusreklam. Intrycket på plats är blandat. Gatubilden är mörkare och mina tankar far iväg till östtyskland före muren föll. Men de flesta jag pratar med om de nya reglerna är positiva. Ingen verkar sakna reklamen och verkar glada över att den är borta.

Marknaden för onlinereklam växer fortsatt och tar en hel del pengar löpande från traditionella medier. Men tv-mediet som reklamkanal är fortsatt extremt starkt och växer fortsatt. Såpoperorna har skyhöga tittarsiffror och tv-reklamen under prime time kan säljas extremt dyrt till den som har råd.