Efter tre intensiva dagar i Sao Paulo har jag bokat möten i Rio de Janeiro, Brasiliens andra stad. Jag börjar ångra mig: Sao Paulo har verkligen imponerat på mig och jag undrar om jag borde stannat kvar resten av veckan.

Och berättelerna om Rio avskräcker något för en entreprenör. Jesus-statyn i Rio står med händerna utsträckta. Sao Paulo-borna brukar skämta att Jesus väntar på att få applådera när folket i Rio börjar arbeta.

Riktigt så illa är det inte, dock. Även om Rio lockar med sina stränder och sin samba.

På inkubatorn 21212, där namnet är hämtat från riktnumret till New York i USA (212) och från Rio i Brasilien (12), sprudlar det av aktivitet.

– Rio har en lång rad fördelar. Givetvis hör stränderna dit. Luften är bättre här än i Sao Paulo. Det finns fler utbildade ingenjörer här i Rio än i Sao Paulo. Och lönenivåerna är lägre här, säger Fred Lacerda, en av grundarna till inkubatorn.

– Sao Paulo är viktigt för finansmarknaden och mediamarknaden, men avståndet mellan Rio och Sao Paulo är kort och det är lätt att åka fram och tillbaka över dagen, säger han.

– Det finns ett “love-hate-relationship” mellan dessa två städer.

Brasilien är en tillväxtmarknad, med inslag som både liknar Afrika och USA.

– Det är en gigantisk marknad som verkligen har vaknat till liv, säger Bel Pesce, som idag driver ett eget utbildningsföretag.

– Samtidigt är krångliga regler och visst mått av korruption ett hinder för många företag, säger hon.

Bel Pesce beskriver brasilianarna som strukturerade, kreativa och att de hatar nederlag. Några av världens mest kreativa reklambyråer finns också mycket riktigt i Sao Paulo.

Brasilianare är ett väldigt socialt folk, säger Bel Pesce:

– Det är också därför som olika sociala nätverk, som Facebook, spridit sig väldigt snabbt, säger hon.

Brasilien hörde länge till en av de få marknader där Google sociala plattform Orkut fick fäste. Men när väl Facebook satsade på Brasilien gick det snabbt utför för Orkut, som idag för en tynande tillvaro i Brasilien. Facebook tog över Brasilien på några få månader.

Läs även: Brasiliens svordomar föder startupkulturen

Jag åkte till Brasilien för att leta efter “nästa stora grej”. Jag är osäker på om jag hittade den.

Ett av Brasiliens stora utmaningar för att komma ut i världen är att de inte pratar engelska. Och kanske behövs det inte. Möjligheterna på hemmaplan är så enormt stora. Varför ge sig ut till andra ställen?

Efter en dryg vecka med massor av möten och intryck packar jag ihop väskan igen och åker hemåt.

Jag har inte blivit rånad. Inte heller fått solsting. Jag mötte massor av extremt sociala och driftiga entreprenörer och visionärer.

Jag håller redan på att fundera på när jag ska åka dit igen. Det lär nämligen dröja innan Brasilien kommer till mig.

Fakta

Den brasilianska telekommarknaden domineras av fyra tunga aktörer: Vivo, som drivs av spanska Telefónica, Claro, med mexikanska América Móvil i ryggen, TIM, med rötterna i Telecom Italia, och Oi, som kontrolleras av Portugal Telecom tillsammans med Andrade Gutierrez group från Brasilien. Dessa fyra har tillsammans mer än 97 procent av marknaden.

Kritiken mot täckning och tillgång till mobilt internet är utbredd när vi frågar runt. 4G är utlovat till fotbolls-vm sommaren 2014, men än återstår en hel del innan infrastrukturen fungerar väl.

Sao Paulo är känt för många saker, bland annat för att ha förbjudit utomhusreklam. Intrycket på plats är blandat. Gatubilden är mörkare och mina tankar far iväg till östtyskland före muren föll. Men de flesta jag pratar med om de nya reglerna är positiva. Ingen verkar sakna reklamen och verkar glada över att den är borta.

Marknaden för onlinereklam växer fortsatt och tar en hel del pengar löpande från traditionella medier. Men tv-mediet som reklamkanal är fortsatt extremt starkt och växer fortsatt. Såpoperorna har skyhöga tittarsiffror och tv-reklamen under prime time kan säljas extremt dyrt till den som har råd.