Tictail har ambitionen att göra det enkelt för vem som helst att sälja varor över nätet. Bolaget, som i fjol utsågs till Sveriges hetaste digitala entreprenör av Internetworld, har i nuläget mer än 35 000 kunder.

Nu tar bolaget in åtta miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av riskkapitalbolaget Thrive Capital, som tidigare satsat pengar i bland andra Twitch, Instagram och Justin.TV.

Pengarna ska användas till expansion i USA, och till att etablera ett kontor i New York.

– Det som gör oss annorlunda är enkelheten, inte bara vad gäller att få upp en butik utan också allt det som kommer sen, säger vd Carl Waldekranz till Techcrunch.

– Till skillnad från konkurrenterna är Tictail inte ett verktyg utan en community.

Tictails affärsmodell kretsar kring tilläggstjänster man som användare kan köpa till sin e-handel. Dessa skapas av tredjepartsutvecklare, och Tictail tar en andel av deras försäljningsintäkter.

Tidigare har Balderton Capital samt investeraren Klaus Hommels, som sitter i styrelsen även för Klarna och Spotify, satsat pengar i Tictail.