Karlstad kommuns sajt utsågs nyligen till bästa kommunsajt på Internetworlds Topp100-lista. Motiveringen löd så här: "Välgjort, responsivt, tydligt. Denna kommun har allt man kan förvänta sig - och önska sig 2013. Årets vinnare visar vägen för hur svenska kommuner bör ta sig an de digitala möjligheterna."

Bakom utvecklingen av sajten står byrån Knowit som började arbetet med kommunsajten för ungefär tre år sedan.

– Någonstans hösten 2011 inledde vi med en förstudie där vi tittade på kommunens alla olika verksamheter. En av utmaningarna är att få alla inblandade att dra åt samma håll och att alla ska få plats. Där gäller det att komma fram till hur vi ska prioritera, säger Michael Fröling, projektledare på Knowit.

En kommunsajt är av naturen ett stort bygge med många olika delar. Under Karlstad.se finns förutom den vanliga sajten med kommuninformation bland annat en resetjänst för den lokala busstrafiken Karlstadsbuss, en jämförelsetjänst för olika verksamheter som skola och förskolor samt webbplatser för kommunens skolor.

Dessa funktioner hör till helt olika delar av verksamheten, vilket gjorde att byrån fick jobba mot flera olika beställare. Även om dessa delar till viss del hanterades som separata projekt så var det en utmaning att prioritera.

– Det gäller att jämka och prioritera mellan dessa och hitta den gyllene medelvägen, säger Michael Fröling.

Från kommunens sida var det viktigt att sajten skulle innehålla möjligheter till dialog med medborgarna och att kommunens e-tjänster fungerade bra. En annan sak som är extra viktigt på en kommunsajt är tillgänglighet, till exempel att det texter ska vara lätta att läsa rent typografiskt.

– Det är en utmaning att få till i mobilen där du har en väldigt begränsad yta.

Det gäller förstås också att all fakta och texter på sajten stämmer.

– Det är otroligt viktigt att informationen som står på sajten är riktig och korrekt. Står det att badhuset stänger klockan 17.00 så ska det stämma. Det är viktigt på ett annat sätt på en kommunsajt än kanske på en vanlig företagssajt.

Vad är ni mest nöjda med på Karlstad.se?
– Vi är väldigt stolta över helheten. Men vi är särskilt nöjda med busstjänsten där det verkligen gällde att lyckas med det responsiva så att folk kan kolla busstiderna på mobilen. Vi är också nöjda med jämförelsetjänsten, där vi också fått in mjuka värden som till exempel nöjdhetsundersökningar om förskolor och skolor.

Hur ska en bra beställare agera?
– En bra beställare ska vara tydlig, ha fokus och vara delaktig. Den ska ta projektet på allvar. Karlstad har haft ett fokus och en tydlighet genom hela processen. De har varit väldigt delaktiga.

– Vi jobbar för det mesta agilt och då är det till exempel väldigt viktigt att den som är projektägare hos beställaren ska ha mandat att ta de beslut som behövs. Och det har det funnits i det här projektet. Kommunen har varit en mogen organisation som kunnat anpassa sig till det sättet att jobba. De har verkligen tagit det på allvar

Fakta

  • Sajtansvarig: Lisbeth Malmström
  • Publiceringsverktyg: Episerver
  • Sajten är byggd av: Ord&bild (design) och Knowit (utveckling)
  • Unika besökare per vecka: 33 000