I min jakt på spännande startups i Brasilien hade jag förväntat mig horder av bolag som sökte lyckan på nya plattformar, fulla av energi och upptäckarlusta.

Jag hittade dem, men det visade sig att jag hittade hjältar med betydligt större mod och vilja än jag kunnat drömma om.

Efter att träffat en lång rad företagare inom bland annat e-handel, big data och tjänsteutveckling är bilden tydlig: Brasilien är inte landet där du testar, misslyckas och sedan kommer igen.

Eller snarare: förväntningarna på dig är att du lyckas. Misslyckanden funkar inte.

Som någon uttryckte det: “misslyckas du en gång är du en förlorare för evigt.” En loser forever. Tungt. Jobbigt.

Tyvärr handlar det bara delvis om ett socialt problem, som vår svenska Jantelag.

Ett minst lika stort problem är de krav som landar på dig som entreprenör om ditt företag inte lyckas på marknaden. Skattemyndigheter och andra fordringsägare har goda möjligheter att driva in obetalda och kommande skulder från entreprenören personligen.

Det är därför ganska imponerande med entreprenörer som lämnar välbetalda och spännande jobb på företag som McKinsey eller Accenture för att dra igång egna verksamheter.

Jo, vi vet ju att nya företag är en förutsättning för tillväxt och en otroligt spännande resa även för individen själv som ser sin idé växa till något mer och betydelsefullt.

Men att ge sig in på ett äventyr, med både sin egen omgivning och en potentiell ganska negativ omgivning emot sig, det kräver något mer än bara lite äventyrslusta.

Det kräver mod, en enorm tilltro till sin idé och till sin egen förmåga att genomföra den. Plus en hel del tunnelseende, där problemen inte riktigt får plats.

Med dessa egenskaper på plats är Brasilien kanske det allra bästa landet i världen att dra igång nya bolag på just nu.


Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld. På Twitter är han @magnushoij.