Nybytt.se köper köp- och säljtjänsten Osom och grundaren Anton Johansson lämnar företaget.

Foto: Emil Karlsson

– Vi har under en tid analyserat marknaden och sett att vi var lite för många som gör samma sak och att vägen framåt krävde konsolidering. När nybytt.se kontaktade oss och var intresserade av att köpa var det därför logiskt att ta diskussionen, säger Anton Johansson.

Båda erbjuder sociala köp-och sälj-appar för vintage och begagnat. Företagen vill inte gå ut med köpeskillningen eller information om hur många användare de har.

Osom fick stor uppmärksamhet i och med lanseringen. Bland annat utsågs bolaget av tidningen Wired till Sveriges tredje hetaste startup.

– Men båda har blivit stora på den svenska marknaden och tillsammans kommer de kunna konkurrera med internationella aktörer. Det visade sig att vi också utvecklat våra tjänster på liknande plattformar så det kommer vara väldigt lätt att integrera tjänsterna i varandra, säger Anton Johansson.

Vad Nybytt.se har för planer för Osom berättar de inte om ännu, men varumärket Osom ingår inte i köpet. Inom ett par veckor kommer de byta namn på appen.

Varumärket Osom ägs fortsatt av Anton Johansson, Marcus Svensson, Markus Lagerström och Eric Martinsson.

– Vi har kvar Osom som varumärke för framtida projekt. Men just nu är det en testlåda för kul idéer.

Anton Johansson själv lanserar imorgon torsdag ett nytt bolag, Alltid. Tjänsten ska sälja el till lägenheter till ett fast pris.

– Idén kom när jag själv flyttade och skulle välja elbolag. Jag googlade runt i timmar utan att bli klokare, det som hette fast pris var egentligen inte fast pris och det var väldigt svårt att få en uppfattning. Det här behöver någon göra någonting åt och det är vad vi ska göra med Alltid.

Namnet Alltid syftar just på att kunden alltid vet vad priset blir eftersom man köper el till ett fastpris. Priset sätts utifrån hur många rum lägenheten har och hur många som bor i hushållet. Anton Johansson kan inte svara på hur de kommer ligga i pris jämfört med de billigaste på marknaden.

– Men vi kommer att vara ett prisvärt alternativ. Men vi vet att lägenhetsägare inte är jättepriskänsliga, det vi framförallt erbjuder är en förutsägbarhet.

Lägenhetsägare är också enligt Anton Johansson tröga på att byta leverantör, något de vill ändra på genom att erbjuda ett enkelt och översiktligt alternativ. Själva elen levereras av Borås elhandel.

I affärsmodellen ingår också att få kunderna att ändra sin elförbrukning.

- Vi kommer göra våra användare medvetna om hur mycket el de använder och också tala om hur lite de borde kunna använda, vi har ett hållbarhetsperspektiv på det här också.

För att få kunderna att minska sitt användande kommer Alltid erbjuda olika premier till dem som minskar sin konsumtion, till exempel en månad fri prenumeration på Spotify eller liknande.

– På sikt får man så klart också ett lägre fastpris om man är duktig på att minska sin förbrukning. Vi vill använda gamification för att få människor att ändra sitt beteende. Vi blir ju det första elföretaget som faktiskt har samma mål som våra kunder att verkligen minska förbrukningen.

Alltid kommer framförallt marknadsföras digitalt, men de startar också en podd.

– Det kommer att handla om just beteendeförändringar i stort.

Alltid lanseras på torsdag den 20 februari.