TV4:s sajter tv4.se och tv4play.se fanns med när Internetworld korade Sveriges bästa underhållningssajter på årets Topp100-lista. Motiveringen löd så här: “Efter den stora omgörningen i fjol har 2013 handlat om finjusteringar för TV4.se med bland annat ett förbättrat second screen-koncept vid livesändningar. Playtjänstens utseende har närmat sig sajtens renodlade formspråk, med gott resultat.”

TV4:s sajter har utvecklats i samarbete med Daytona som jobbat med tv-bolaget sedan 2010.

– Det första projekt vi gjorde med TV4 var att göra om play-tjänsten och slå ihop den reklamfinansierade TV4 Play med betaltjänsten TV4 Anytime, säger Rasmus Sellberg, strateg på Daytona.

Den sammanslagna tjänsten lanserades i en första version i oktober 2010. Sedan dess har mycket hänt och Daytona har jobbat med TV4 med både stora sajtlanseringar och mindre förbättringsprojekt. Några av uppdateringarna de senaste åren på har varit tillgängliggörandet av TV4:s kanaler som direktsändningar på webben och funktionen där man kan hyra film på tv4play.se.

När det gäller huvudsajten TV4.se så lanserades en helt ny version 2012, som också utsågs till Sveriges bästa sajt på Topp100 samma år. I arbetet med den låg mycket fokus på användarnas second screen-beteende, det vill säga att människor använder datorn eller mobilen samtidigt som de tittar på tv-program. Detta var något som det pratades mycket om då och som Daytona kunde bekräfta i sina användarstudier.

– Så vi försökte hitta sätt att ta tillvara på det beteendet, säger Rasmus Sellberg.

Och det tänket har man fortsatt med. Ett exempel på detta från senare tid är en webbapplikation för second screen-interaktion som togs fram för Let´s Dance och sedan också användes för Idol.

En annan insikt i arbetet som Rasmus Sellberg beskriver som “ganska grundläggande men viktig” är att olika program har olika målgrupper som beter sig olika och kan ha helt olika behov.

– Tittare på Idol och Solsidan har olika beteenden. Så det var en utmaning att skapa ett ramverk som vi sedan kunde fylla med olika slags material och funktioner, säger Rasmus Sellberg.

Cirka ett och ett halvt år senare är han fortfarande nöjd med resultatet av omgörningen.

– Vi har lyckats fånga upp användarnas behov och hittat tjänster och funktioner som användarna faktiskt använder. Det ser vi när vi analyserar trafiken på sajten.

Rasmus Sellberg är också mycket nöjd med samarbetet med TV4 som han lyfter upp som en framgångsfaktor för sajterna. Daytona och TV4 har jobbat nära varandra under lång tid.

– Det finns en långsiktighet från deras sida att satsa på att jobba med en byrå under en längre tid. Det skapar en tillit som båda parter tjänar på. Vi lär känna deras verksamhet, kunder och marknad verkligt bra och det ger resultat.

Vilka andra egenskaper tycker du att en bra kund ska ha?
– En tydlighet i vilken uppgift byrån ska ha. Vill man ha en byrå som säger åt en vad man ska göra, eller en byrå som man säger åt vad den ska göra? Det är också bra om det finns en transparens när det gäller budget och ambitionsnivå så att båda parter vet var de ska lägga ribban.

– Det måste också finnas ett mod hos uppdragsgivaren att våga ta till sig vad användarna faktiskt tycker. Det är viktigt att man inte fastnar i ett internt tyckande utan att man tar användarundersökningar på allvar. Det kräver ibland mod.

Fakta

  • Sajtansvarig: Christer Andersson, ansvarig utgivare
  • Antalet heltidstjänster: 10 redaktionella tjänster
  • Publiceringsverktyg: Egenutvecklat
  • Sajten är byggd av: Koncept Daytona Communication, utveckling sker primärt inhouse.
  • Unika besökare per vecka: Cirka 830 000 på tv4.se och 840 000 unika/vecka på TV4 Play.