Volvo, Scania, Ericsson, Sandvik och många andra klassiska svenska industriföretag har länge varit på plats i Brasiliens största stad - tilllika den största staden på södra halvklotet.

Men exemplen på nya, moderna företag, exempelvis från it-sektorn, är svårare att hitta. Ändå borde det finnas mycket att göra på en marknad som växer, är allt mer uppkopplad och där just Sverige har ett överraskande gott rykte.

Ett av företagen som valt att satsa på Brasilien är Blocket - eller Bom Negocio, “en bra deal”, som det heter i Brasilien. Per Johansson är COO för Schibsted i Brasilien, som driver Bom Negocio.

– Grundidén från Blocket hemma i Sverige är väldigt lik den som vi jobbar med här. Det är ett starkt fokus på privatmarknaden, säger han.

Affärsmodellen, med betalada annonser, har dock inte varit lika enkel att införa.

– Vi hari en freemium-modell, där det är gratis att lägga in annonser, men där vi har olika mervärdestjänster för att få sin annons bättre exponerad, säger Per Johansson.

Utöver dessa mervärdestjänster erbjuder Bom Negocio annonsmöjligheter för varumärken som vill dra nytta av räckvidden hos tjänsten.

Konkurrenter saknas inte: Mercado Libre, som drivs av Ebay och som etaberades 1999, ligger nära, men har också en hel del olikheter med Bom Negocio. OLX är en annan tjänst, som har stora likheter med Bom Negocio, som drivs av Naspers med rötterna i Sydafrika.

– Men vårt fokus ligger egentligen inte på att titta på konkurrenterna. Marknaden växer och vi satsar mest på att ta vår del - eller mer - av tillväxten, säger Per Johansson.

Läs även: Sol, samba och startups

För att lyckas med det krävs det dock en hel del resurser på marknadsföring. I Brasilien är tv-reklam en väldigt viktig kanal. Dessutom, hör jag från flera jag pratat med, en väldigt dyr kanal. Per Johansson vill inte avslöja hur mycket pengar bolaget lägger på tv-reklam.

– Men just nu är det viktigt för oss att bygga varumärke, och då är tv-reklam, tv-reklam och Google avgörande, säger han.

Tekniken för Bom Negocio kommer från början från Sverige, men meparten av utvecklingen sker idag på plats.

– Delar av tekniken samordnas med Sverige, men för oss är det helt avgörande att ha egen utveckling så att tjänsten kan utvecklas med marknaden.

Totalt arbetar 120 personer i Brasilien med att granska och revidera inlagda annonser. Ytterligare 75 personer arbetar med teknik, produkt och marknadsföring.

– Vi är två från Sverige och ytterligare några europeer. Annars är de flesta såklart härifrån.