Trenden att ta hjälp av andra privatpersoner för att lösa enklare ärenden har funnits flera år i USA och Kanada, där sajter som Taskrabbit och Askfortask kopplar samman personer som kan hjälpa varandra.

Bland svenska peer to peer-tjänster märks Hinnerdu.se och Grannar.se, och i höstas klev ytterligare en aktör in på den svenska marknaden, Domytask.

Domytask är en marknadsplats på nätet för tjänster och ärenden, där folk kan hitta andra personer i sitt närområde för att få hjälp med saker som de inte hinner eller vill göra.

– Startskottet för Domytask kom när jag själv behövde hjälp. Tippen där jag bor hade precis stängt och jag orkade inte ta tag i projektet att åka iväg och slänga grovsopor som jag hade hemma, men jag tänkte att någon annan kanske skulle vilja tjäna lite pengar på att göra det, säger Babak Ayani, vd och grundare.

Bakom Domytask står entreprenören Babak Ayani (som tidigare startat Mobilbyte.se) och en anonym partner. Genom tjänsten kan privatpersoner lägga upp annonser på vad de behöver hjälp med och hur mycket de vill betala för jobbet. Domytask skickar sedan ut ett mejl till de “agenter” vars profil matchar annonsens kategori, och därefter kan kunden välja ut en bland de agenter som visat intresse för jobbet. Visionen är att "bli ett Blocket, fast för tjänster"

Det är för närvarande gratis att annonsera, intäktsmodellen är att Domytask tar 20 procent på det belopp kunden betalar. Resterande tillfaller personen som utför jobbet.

– Vi har i till en början fokuserat på att hitta personer som kan utföra uppdrag. Det som hände i början var att det snabbt dök upp annonser men inga agenter som kunde hjälpa till. Nu har vi fått en bas på runt 350 personer, säger Babak Ayani.

Tjänsten lanserades i oktober förra året och finns idag tillgänglig i åtta städer där Domytask har agenter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Västerås och Örebro. Målet för 2014 är att etablera tjänsten i Sveriges 20 största städer, för att försöka få ett övertag mot de etablerade konkurrenterna, samt nya som är på väg in på marknaden, till exempel Taskrunner.

– Vår fördel är att vi är bland de första och kan skaffa en stor bas med användare och bygga ett starkt varumärke. Samtidigt gäller det att lyssna noga på kunderna för att utveckla tjänsten i rätt riktning.

I Norge har Blockets systersajt Finn skapat en liknande tjänst som Domytask, men Babak Ayani tror inte att Blocket själva kommer att vara ett hot.

– Det är nog mer troligt att Blockets ägare Schibsted lanserar en ny tjänst snarare än att Blocket utvecklar en sådan under sitt varumärke. Blocket är bra på vad de gör, men de har kommit långt bort från entreprenörsandan.

Läs även: Här är Blockets svar på Hemnet