Linkedin lanserar en version av sitt sociala nätverk speciellt utformat för den kinesiska marknaden.
Sajten, som hade premiär natten till tisdag svensk tid, är ett försök att nå de "över 140 miljoner professionella användare" som Linkedin uppger finns i Kina. Linkedin har mer än 277 miljoner registrerade användare världen över.
Redan idag finns ungefär fyra miljoner kineser registrerade på Linkedin, men de använder alla den engelskspråkiga sajten. Lanseringen i Kina innebär att bolaget för första gången öppnar en tjänst speciellt utformad för kinesiska användare, vilket också innebär att den kommer lyda under kinesiska censurlagar.
"Linkedin är för yttrandefrihet och vänder sig mot censur. Samtidigt anser vi att Linkedins frånvaro i Kina förnekar kineser möjjligheten att nå andra via vår globala plattform", skriver Linkedins vd Jeff Weiner i ett försök att motivera beslutet.
Han uppger vidare att innehåll på sajten enbart kommer censureras vid behov, att Linkedin kommer vara öppet gentemot sina användare med hur det sker, samt att företaget kommer anstränga sig för att "försvara sina användares rättigheter och data".
Andra sociala nätverk som Facebook och Twitter är blockerade i Kina, sedan de avböjt att följa landets censurregler.
Googles flyttade år 2010 delar av sin kinesiska verksamhet till Hong Kong, efter ett uppmärksammat gräl där företaget anklagade den kinesiska regimen för dataintrång.