Att göra affärer är såklart ett sätt att tjäna pengar. Men rimligen finns det också ett intresse av att arbeta långsiktigt, där alla inblandade hela tiden utvecklas. De du jobbar tillsammans med, både kunder och partners, måste bli vinnare om det ska bli ett givande samspel också på lång sikt.

När jag nyligen var i Brasilien mötte jag en entreprenör som tyckte att många företagsledare, inklusive en hel del från den nya digitala världen och en hel del från västeuropa, inte hade fattat detta ordentligt.

Han hade egna erfarenheter av svenska företag som kommit till Brasilien och hade lärt sig en hel del om vårt sätt att göra affärer. Han pekade direkt mot oss.

– För många som kommer hit och vill göra affärer blir det mest som att spela vanlig tennis. Ett företag slår bollen så svårt som möjligt, så att det andra företaget, på andra sidan nätet, inte kan ta den. Helst. Serve-ess är det optimala tennisslaget. Men det blir liksom inget spel.

Att som företagare vilja pressa sina underleverantörer, partners eller kunder till allt knepigare och sämre affärsupplägg bara för att maximera sin egen vinst är både kortsiktigt och inte helt etiskt. Trots att det är ganska vanligt i väldigt många branscher.

Att köra hårt med sina underleverantörer och sina kunder är heller inget unikt när man gör affärer i Brasilien. Det förekommer i alla möjliga sammanhang. Men kanske blir det extra tydligt och extra enkelt när din leverantör eller kund sitter långt borta, kanske pratar ett annat språk, kanske utan att ni ens träffats.

Min kontakt i Rio jämförde då istället med den brasilianska paradgrenen: strandtennis. Ni vet de där platta träskivorna, där man har en boll mellan sig som man ska hålla igång så länge som möjligt på stranden.

– Tänk på affärer som om det vore strandtennis istället. Slå din boll till din affärspartner så att du med så stor sannolikhet som möjligt får tillbaka den, så länge som möjligt. Det blir roligare för både dig och den du gör affärer med, säger han.

Jag tror att han sätter fingret på något viktigt. Kapitalismen i sin värsta form är hård och ytterst en kamp om vem som är starkast, vem som kan slå ner den andre. Det är en ganska primitiv strategi.

Jag tror på kapitalismen, men inte i den formen. Jag tror på en kapitalism som tar hänsyn, som är långsiktig och som vill att spelet fungerar länge.

För oss som drar igång bolag, som försöker utveckla nya idéer som företagare handlar det om att inte försöka köra över, pressa tillbaka eller maximera den ena sidans kortsiktiga vinst. Det handlar snarare om att inse att man är en del av ett sammanhang, där även du och ditt företag mår bättre om de runt om dig mår bra.

Den idén tror jag inte att man behöver åka till Brasilien för att kunna tilllämpa.


Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld. På Twitter är han @magnushoij.