Sats.se utsågs till Sveriges bästa tränings- och hälsosajt av Internetworld på årets Topp100-lista. Motiveringen löd: Från gymsajt till hälsoguru - när Sats.se tar ett helhetsgrepp på kundernas hälsa blir det riktigt bra. Med Sats webb och app kan vi både boka och föra statistik över all vår motion, och samtidigt få kostråd och recept. Sats.se gör Sats till mer än bara ett gym - de blir en one-stop-shop för träning och hälsa. Att låta kunderna mäta även annan träning än den som utförs på det egna gymmet är ett smart drag i löpartrendens tidevarv. Sats.se är ett föredöme för svenska träningsföretag - hos Sats blir webbtjänsten ett säljargument i sig.

– Sats är väldigt glada över priset. De har jobbat väldigt hårt med det här och vi är glada över att ha fått ingå som deras designteam i arbetet, säger Stina Carlsson Reich, account director på Doberman

Sats anlitade Doberman 2010 för att hjälpa till att utveckla gymjättens långsiktiga digitala erbjudande. Det breda målet för Sats är att få alla sina befintliga medlemmar att nå sina träningsmål på riktigt, för att detta i förlängningen ska skapa kundlojalitet och nyförsäljning.

– Startpunkten fanns i de befintliga 250 000 medlemmarna. Man började med lojalitet innan nysälj och nya affärer, säger Stina Carlsson Reich.

Tillsammans med Sats började Doberman att kartlägga Sats-medlemmarnas beteende för att förstå hur digitala tjänster skulle kunna bli en värdefull del av Sats erbjudande.

– I researchprocessen genomfördes dels skuggning av kunder inför, under och efter deras träning. Dessutom genomfördes djupintervjuer med representativa kunder kring deras träningsbeteende och relation till träning generellt kombinerat med interna intervjuer i organisationen.

Alla olika personer i Dobermans team var med i arbetet med att lära känna Sats-kunderna, från designers till utvecklare.

– En bra sak med att låta alla i teamet vara med och träffa kunderna är att då får alla empati och kan verkligen känna med användarna kring det som de tycker är viktigt.

Några av de viktigaste funktionerna för Sats-medlemmarna visade sig vara att kunna boka träningspass samt att kunna sätta och hålla koll på sina träningsmål och föra träningsdagbok på ett bra och enkelt sätt.

En annan viktig sak var insikten att väldigt många är mycket intresserade av sin kost i relation till träning, säger Stina Carlsson Reich.

– Fokus i designarbetet låg på att skapa en webbtjänst som tydligt knyter an till hela kundresan både före och efter ett besök på Sats träningscenter. Designutmaningen kretsade kring hur deras digitala tjänster skulle kunna förenklas radikalt utan att skapa en enbart funktionell upplevelse. Den emotionella upplevelsen av Sats som ett modernt livsstilsvarumärke var en lika viktig komponent som skulle förvaltas och förstärkas.

Stina Carlsson Reich tycker att den nya sajten tydligt knyter an till Sats övergripande vision.

– I princip alla funktioner på sajten är där för att stötta användaren att nå sina mål. Till exempel sådant som att det ska vara enkelt att boka pass, boka personlig tränare, föra träningsdagbok och logga sin kost.

Och Sats-medlemmarna verkar uppskatta de nya tjänsterna. Några saker som Doberman kunnat se att användarna uppskattar lite extra på den nya sajten är att kunna boka pass i mobilen, att få makten över sin statistik i träningsdagboken för att använda som sporre, att få klasser presenterade i videoformat och kunna göra test för att se vilka klasser som skulle passa dem.

Samarbetet har fungerat bra mellan Sats, Doberman och Xlent som också jobbat i projektet med back end-utveckling, enligt Stina Carlsson Reich.

– Det som jag tycker är mest intressant ur en beställarsynpunkt är att Sats gjort en helhetssatsning där alla från marknad och it till tränare och ledning varit med i processen. Det skulle jag önska att fler gjorde.

Hur ska en bra kund vara?
– En bra kund ska älska sina egna kunder. Ha en stark drivkraft att vilja ge sina kunder fantastiska tjänster och produkter, som gör deras kunders, medlemmars eller användares vardag lite bättre. Förstå att användarna är en viktig del av att ta fram lösningar. Tro på sin egen organisation och stötta den i de förändringar som stora digitala kliv kräver. Se sina leverantörer som samarbetspartners. Vara modiga och gilla att bli utmanade. Vågar utmana oss. Vilja vara delaktiga i processen fram till lösning. Förstå balansen mellan kvalitet och lönsamhet. Se fördelar med en kreativ process som snabbt växlar mellan konceptuellt tänkande och göra ut till realisering. Vågar prototypa sig fram helt enkelt.

Fakta

Sajtansvarig: Fredrik Sjöström

Antal heltidstjänster: 3 (för alla nordiska sajter)

Publiceringsverktyg: Episerver

Sajten är byggd av: Doberman och XLENT Business Integration. Apegroup har gjort apparna.

Unika besökare per vecka: Cirka 175 000