Vi får väldigt många förfrågningar om föreläsningar. Många tycker att vi har ett spännande företag och vill höra om vår resa, många är nyfikna på socialt entreprenörskap och många skolor vill att vi ska komma och inspirera deras elever.

Då väcks alltid frågan, är det värt det?

Vad får vi ut av det, vad kan vi tillföra och har vi möjlighet? I de allra flesta fall vill de betala oss och då handlar det mest om att fundera på om vi kan tillföra tillräckligt mycket för att ha samvete att ta betalt för det. Ibland, ofta på skolor, är det ideellt och då handlar det mest om ifall vi har tid. Hela vårt företag bygger på att inspirera unga, så självklart gör vid det när vi kan. Och så får vi tillfälle att möta nya grupper från vår målgrupp och få feedback.

Men ibland så kräver folk betalt för att man ska komma och prata. Eh...?

Som startup behöver man synas och det kan vara värt att betala för att synas i rätt sammanhang. Men när är det dags att börja kräva betalt för det man gör?

Finns det någon smart formel för att räkna ut detta, när ska man betala och när ska man ta betalt? X + y = Båda lika nöjda

Ett typiskt exempel är vår egen verksamhet. Vi har lagt fleera hundra tusen kronor på programmering av vår app. Vi har suttit kvällar, nätter, dagar, helger och testat, testat, testat i över ett år. Vi har engagerat cirka 400 vuxna som ska komma och prata hos oss. Vi ska nu schemalägga alla dessa vuxna, samt alla de moderatorer varje ämne kräver. Moderatorer som vi har engagerat och utbildat i tekniken.

Varje ämne kräver numera också en tekniskt kunnig redaktör. Vi måste göra ”ämneskort” till varje samtal och sen lägga upp information på hemsida och sociala medier.

När vi sen träffar organisationer och företag är det väldigt spännande att se hur de alla tänker.

Ungefär hälften frågar hur mycket det kommer kosta dem att vara med. Många ser det som win-win, andra frågar hur mycket betalt de får.

När vi pratat med ungdomar om vilka de vill prata med har de flesta varit tydliga med att man vill inte prata med någon som sitter där bara för att de får betalt. Man vill ha vuxna som bryr sig.

Vanliga förfrågningar är att få prata med vuxna från olika yrken. Mycket rör funderingar kring framtiden. De undrar hur det är att jobba som journalist, hur man blir speldesigner eller om det är slitigt att vara frisör.

Många företag ser det som viktigt att nå ut till just unga, för att inspirera dem att utbilda sig inom just deras bransch. Och ja, vi tar betalt av dessa företag för att de får använda vår teknik. Vi lägger ner väldigt mycket tid på att kolla upp så att de är seriösa företag som har bra vuxna förebilder. Sen ser vi till att de får ut något värdefullt av att prata hos oss. Win-win.