Spelet Smash Hit har inte ens funnits ute i en vecka, men toppar redan nedladdningslistor världen över: Mest nedladdade app i 79 länder på App Store. Mest nedladdade spel i 105 länder.

Över två miljoner nedladdningar varje dag. Sammanlagt 7,5 miljoner nedladdningar sedan spelet släpptes i torsdags, varav 7 miljoner är till IOS, resten till Android.

Relaterat: Flappy Birds kan komma tillbaka

Och detta för ett spel utvecklat av ett svenskt bolag med de två grundarna som enda anställda. Företaget har inte ens ett ordentligt kontor. Henrik Johansson arbetar från hemmet i Stockholm och medgrundaren Dennis Gustafsson från sin lägenhet i Malmö. De känner varandra sedan högstadietiden. För fyra år sedan började de utveckla spel tillsammans, då mest som en hobby.

Relaterat: Flappy Bird läggs ned: "Jag orkar inte mer" 

Trots den anspråkslösa framtoningen har Mediocre två framgångsrika spel i bagaget. Fysikpusselspelet Sprinkle (med uppföljarna Sprinkle Junior och Sprinkle Islands) och Granny Smith. Redan innan framgången med Smash Hit omsatte bolaget över 13 miljoner kronor om året, en omsättning som kan öka rejält när pengarna från Smash Hit ska räknas ihop.

– Vi har aldrig haft ambitionen att växa. Om man börjar bygga företag så hamnar man lätt i en administrativ roll istället för en skapande. Det är roligare att göra spel. Men det är möjligt att vi åtminstone skaffar ett gemensamt kontor nu, säger Henrik Johansson.

Framgången kan delvis tillskrivas att Apple nyligen lyfte fram Smash Hit i App Store. Det satte fart på nedladdningarna och snacket i sociala medier. I skrivande stund skrivs drygt en tweet i minuten om det svenskutvecklade spelet.

– När vi släppte Sprinkle hösten 2011 så fick vi en väldigt bra start. Vi hade 100 000 nedladdningar bara de första dagarna. Men det här liknar ingenting, det är en helt ny nivå. Mycket handlar om tur. Klart vi är nöjda med spelet, men den virala effekten kan man aldrig planera för, säger Henrik Johansson.

Hur stora intäkterna blir är svårt att säga, eftersom Smash Hit är gratis att ladda ner. Den som vill kan betala två dollar, eller femton kronor, för att låsa upp betalfunktionen, som låter spelaren ta vid där hen dog förra gången. Den som spelar gratis tvingas börja om varje gång. Tidigare spel från Mediocre har varit betalappar.

Relaterat: Föräldrar stämmer Google för lurendrejeri-appar

– Den här modellen är definitivt mer lönsam, trots att många inte betalar. Men det är för tidigt att dra stora slutsatser om ekonomin, säger Henrik Johansson.