Jag sjunger i en projektkör. Varje år har vi flera konserter, bland annat vår julkonsert i kyrkan. Ingen blir väl förvånad om jag säger att kyrkokonserterna inte brukar vara direkt knökfulla?

Inträde är gratis och vi annonserar ändå rätt generöst. Det borde inte vara helt omöjligt att rycka några av de 43 764 invånare kommunen har från tv-soffan och få dem att gå på gratiskonsert. Men så är det.

I julas blev vi inhyrda av Nordea för att ge deras kunder lite julstämning i form av en julkonsert. Kyrkan var sprängfull!! Folk kom 1 1/2 timme för tidigt för att få bra platser.

Det är samma människor, samma konsert och samma plats. Så vad var skillnaden?

Jo, vi gör massiva utskick till alla kommuninvånare, Nordea skickade ut en exklusiv inbjudan till enbart sina egna kunder.

Hade vi haft en konsert till någon vecka efter hade vi förmodligen fyllt kyrkan igen, då alla de som kom sen berättade för sina grannar, vänner och bekanta om vilken fantastisk konsert de varit på – och som anordnades exklusivt för dem.

Igår var jag på Företagarnas konferens ”Misstagens mästare” och lyssnade på bland andra Per Holknekt, grundare av Odd Molly. När han skulle börja sälja hade de en marknadsföringsbudget på 8 000 kronor. De köpte in papper, en sax, två pennor och sen frimärken för resten av pengarna. De satte sig och klippte ut egna vykort som de skickade till 65 olika butiker med irrelevanta hälsningar på. Ett varje vecka. Efter sex veckor hörde de av sig till butikerna och berättade vilka de var. Alla 65 butikerna köpte in deras kläder.
De ovanstående exemplen är naturligtvis utmärkta liknelser för när man ska göra affärer, om hur man når ut till sina användare.

Det är något av de första man lär sig på företagsekonomin i skolan. Ändå lägger så många startups fokus på att nå ut till den stora massan och missar vänner och bekanta. Men folk orkar inte längre signa upp för ännu en tjänst i onödan.

Fokusera i stället på att sexa till ert erbjudande för en liten, utvald skara. Få dem sen att sprida ryktet om er förträffliga tjänst. Ingen PR slår andra människors rekommendationer!