– Gå utanför Sverige. Ni är väl uppkopplade här. Utnyttja det och sök upp andra marknader.

Det säger Perihan Abou-Zeid, medgrundare av Qabila Media Productions, ett egyptiskt nätbaserat mediaföretag. Qabila gör filmmaterial för den arabiskspråkiga världen med Youtube som primär plattform. Filmerna, som ofta är av satirisk karaktär, når långt utanför Egypten. Det är egentligen inte förvånande. Youtubes genomslag i delar av arabvärlden är enorm. Till exempel har Saudiarabien bland de högsta antalet Youtubevisningar per capita i världen.

– Mobilpenetrationen är hög där. Det är en del av förklaringen. Men framförallt är Youtube det liberala och demokratiska sättet att sprida innehåll. Tv är extremt censurerat, säger Perihan Abou-Zeid, som utsågs till bästa kvinnliga entreprenör i den arabiska regionen av MIT Enterprise Forum.

Över huvud taget finns det många argument för varför teknikföretag borde lägga större vikt på andra marknader än de klassiska, framförallt Europa, USA och i viss mån Japan.

– Kenya är fantastiskt, både som marknad och den startup-scen som finns där.

– Det finns saker som gör dem unika. Många där jobbar med verkliga nationella problem. Utibildning, sjukvård. Det är sådant som ska nå alla, och arbetar man med dem så kommer man också få stort stöd.

– I sådana länder kan även små innovationer skapa stora värden. I andra delar av världen är konkurrensen så mycket hårdare.

Hennes eget senaste projekt är Filmcollective.ly, en sajt som ska sammanföra oberoende filmskapare i länder som Indien och Nigeria. Webbplatsen ska fungera som en hub för alla delarna i filmproduktionen. Dels ska den koppla samman filmmakare för att få igång samarbeten. Dels ska Filmcollective.ly vara platsen där resurser crowdsourcas. När produktionen väl är klar ska sajten vara platsen där filmen visas.

– Vi för samman tillgång och efterfrågan på samma plattform, säger Perihan Abou-Zeid.

Det som utmärker projektet är att det, trots att det utvecklas av Perihan Abou-Zeid och hennes team i Boston (där hon är aktiv vid MIT), riktar sig direkt till utvecklingsmarknader. Men både Indien och Nigeria hör till de länder där det produceras mest film i världen. Det är runt dessa lokala branscher Filmcollective.ly ska hitta sin målgrupp.

– Överallt där det finns en officiell filmbransch finns det aspirerande filmmakare runt omkring dem.

På samma sätt råder hon svenska startups att åtminstone överväga expansion i utvecklingsmarknader istället för att stirra sig blinda på USA och Silicon Valley. Men det finns speciella saker att tänka på, till exempel vid en expansion till hennes hemland Egypten.

– Studera den tekniska infrastrukturen, det juridiska läget och vad som gäller för kapital. Kommer du till exempel få problem om du kommer med kapital från Sverige?

– Juridiskt finns det mycket att tänka på. Till exempel är crowdfunding olagligt i Egypten. Alla transaktioner måste gå via en bank.

Filmcollective.ly lanseras som beta i juni, men tar emot intresseanmälningar redan i dag.

Relaterat: