Truecaller utvecklade sin app som är en app för nummerupplysning i mobilen innan Apples och Googles app-butiker ens var lanserade. Istället la de ut appen på olika forum. Och redan tidigt såg de att intresset kom från andra ställen än vad de väntat sig.

– De mesta kommentarera kom inte från USA, storbritannien eller Sverige. De kom istället från Kenya, Indien, Kina, Peru och en massa andra ställen, säger Nami Zarringhalam.

Några år senare 2011 hände något för truecaller, slutet hände “något fantastiskt”; Truecaller växte plötsligt enormt i det lilla landet Libanon.

Relaterat: Flat design - funkar det för användaren?

– Vi förstod inte var det där kom ifrån. Men vi kollade på statistiken och tyckte oss se ett mönster, ett recept. Och det receptet ville vi naturligtvis testa om det gick att göra om det här på andra marknader. Efter ungefär en till två månader låg vi på topplistan i Jordanien, Saudi Arabien och Israel. Det funkade. Vi rekommenderar entreprenärer att försöka hitta sitt eget recept, Nami Zarringhalam.

Ett år senare var Truecaller den tredje största appen i Indien efter Facebook och Whatsapp.

– Något som vi förstod då var något som vår styrelseordförande sa till oss från början att “blir ni tillräckligt stora så kommer marknaden att komma till er” och så var det. Varje gång vi blivit tillräckligt stora på en marknad så har många möjligheter öppnat sig.

Ett exempel är ett samarbete med Twitter på den Indiska marknaden och nu senast ett nytt samarbete med Yelp i USA.

Men allt har inte gått som på räls. Även om Truecaller hade miljontals användare så hade de för inte så länge sedan slut på pengar. Men hjälp kom från oväntat håll.

– Vi var några veckor från konkurs då vi fick ett samtal från affärsängeln Jerry Murdock från San Fransisco. Han visste att vi vill ta in pengar. Han sa: “Ska vi ses på lunch i Aspen på fredag? Vi hade en kassa som knappt täckte den resan. Men vi bestämde oss för att följa vår magkänsla.
Några veckor senare satte Jerry Murdock in 10 miljoner svenska kronor på Truecallers konto.

Och när Jerry Murdoch var ombord så intresserade sig riskkapitaljätten Sequoia för Truecaller.

– Vi var lite kaxiga och sa att om de ville träffa oss fick de flyga till Stockholm. Och de flög faktiskt till stockholm. Vi åt middag och till slut frågade de hur mycket skulle det kosta att bli delaktiga i Truecaller och vår styrelseordförande Stefan Lennhammar sa något jag aldrig kommer att glömma: “You cant afford it”, säger Alan Mamedi.

Det slutade med att Truecaller i början av 2014 tog in 18,8 miljoner dollar riskkapital i en investeringsrunda ledd av Sequoia.

– Normalt tar det sex månader att stänga en investeringsrunda. För oss tog det sex veckor. Det var galet. Jag har aldrig sett så många siffror på bankkontot förutom kontonumret, säger Alan Mamedi.

– 2014 kommer bli ett fantastiskt år. Vi har planer på att expandera på den latinamerikanska marknaden.