"Flickan från Silicon Valley" heter boken som gav den brasilianska entreprenören Bel Pesce en röst. Hon är född och uppvuxen i Sao Paolo i Brasilien, och på Webbdagarna i Stockholm berättade hon om sin resa från liten flicka till MIT-universitetet i Boston och tillbaka till Brasilien.

– I Brasilien bor du med dina föräldrar till du gifter dig, men det ville inte jag, säger Bel Pesce.

Relaterat: “Sök andra marknader”

När hon som 17-åring fick veta att hon hade chans att söka till MIT och ingenjörsprogrammet, gjorde hon allt för att det skulle bli verklighet.

– Jag pratade ingen engelska, men jag tänkte att det får jag väl lära mig, säger Bel Pesce.

Hon satte upp tre mål för sin vistelse på MIT.

1. Utforska och lära sig nya saker som gav passion.

2. Jobba på olika företag vid sidan om, både för att få erfarenhet och för att överleva ekonomiskt.

3. Träffa folk från hela världen.

Bel Pesce pratar med en energi som får en att undra om hon hinner hämta luft. När hon berättar om allt hon hann med under MIT-tiden är det svårt att tro att hon bara är 25 år.

På universitetet lärde hon sig också grunderna inom entreprenörskap, något man inte pratade så mycket om i hemlandet Brasilien.

Hennes första projekt hette Water Africa och handlade om att bygga vattenledningssystem mellan byar i Sydafrika.

– Det var enkelt att bygga och funkade, men lika enkelt var det att stjäla, säger Bel Pesce.

Hon ville utforska fler möjligheter och flyttade runt i USA. Bland annat jobbade hon på Deutsche Bank i New York och gjorde praktik på sökjätten Google i Silicon Valley.

– När jag kom till Silicon Valley älskade jag det stället. Det är det mest konkurrensutsatta stället du kan hitta på jorden, men också där man samarbetar mest, säger hon.

Relaterat: "Vi är i början av en revolution"

Hon gjorde sitt examensarbete på Google, men insåg att hon hade glömt vad som "var bäst för hennes hjärta", ett råd hon fått av en vän. Därför gick hon bland annat vidare till att bygga en projektplattform för studenthem och började sedan på en startup i Silicon Valley och lärde sig att programmera. Hon ville gärna dela med sig av sina erfarenheter till folk i Brasilien och bestämde sig 2011 för att skriva boken "Flickan från Silicon Valley", “A Menina do Vale” på spanska.

Gehöret för boken blev över förväntan.

– Folk ville intervjua mig och jag sa att det kunde jag inte för jag måste skapa saker, säger Bel Pesce.

Men alla meddelanden och kommentarer hon fick tog överhanden.

– När en distraktion når ditt hjärta så är det ingen distraktion mer, säger hon.

När boken hade nått två miljoner nedladdningar startade Bel Pesce utbildningsföretaget Fazinova. Där ger teamet utbildningar i bland annat kommunikation och relationer, för att sedan gå vidare till specifika kurser om hur man till exempel skriver en bok eller startar en restaurang. Nu finns det även nätkurser på Fazinova och Bel Pesce har hittills nått fyra miljoner människor med plattformen.

– Mitt mål är att den ska nå ut globalt, säger hon.


Reservera din plats till Webbdagarna Stockholm 2015 här »