Tocaboca är företaget som toppar listorna för alla nedladdade barnappar, före jättar som Disney. På Webbdagarna delade grundaren Björn Jeffery med sig av bolagets historia.

När Björn Jeffery och hans kollegor på Bonnier för fyra år sedan hörde ryktet om att en "stor Iphone" skulle släppas började de fundera över hur de skulle kunna ta fram en produkt för den.

Resultatet blev tidningen Popular Science för Ipad, som hyllades av självaste Steve Jobs.

När Ipad kommit ut på marknaden märktes ett nytt beteende, ”pass back”, att föräldrar skickade tillbaka Ipaden till barnen i bilen så att de fick spela.

– Skillnaden mot tidigare var att man hade en enskild Iphone, som man ägde privat och kanske lånade ut till barnen, men Ipaden ägde man gemensamt.

När barnen nu fått tillgång till tekniken började han och hans kollegor fundera på hur de skulle kunna skapa en ny tjänst för dem. Det var fröet till vad som skulle bli Tocaboca.

Björn Jeffery lyfter vikten av att först samla in data, analysera och långsiktigt planera, istället för att snabbt producera tjänster som är dåligt underbyggda.

– Vi kollade alla appar som fanns, tittade på segmentering och konsumtionsmönster.

Men Tocaboca ville gå utanför det som redan fanns och undersökte hur den tilltänka gruppen konsumenter, det vill säga barn, fungerade.

Det visade sig att trots att många barn leker fantasilekar, eller lekar där man rör på sig, så var majoriteten av appar riktade till dem mer typiska spel.

Björn Jeffery menar att det var för att vuxna spelar spel, men sällan leker med dockor, och de som utvecklat apparna var vuxna personer.

Tack vare en så stor organisation som Bonnier i ryggen kunde de utveckla sitt eget koncept. Spel som låter barn röra sig, som låter dem hitta på, och som bara har lite text ("de flesta av våra användare kan inte läsa").

– Apparna funkar i olika kulturer och är inte uppdelade i flick- och pojk-koncept. Alla appar lektestas av barn innan de släpps.

– Vi höll på i sju månader från första researchpunkten till första produkten. Många bolag skulle ha stängt ner efter kanske tre månader.

Fakta

  • Gör din hemläxa noga
  • Förstå vem som ska använda din produkt. Gå direkt till dem
  • Våga vara långsiktig